arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Handläggare till Regionkansliet, Polisregion Stockholm

  • Yrkesroll

    Kontorist

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    20 januari

  • Sök jobbet senast

    3 februari

Om jobbet

Är du redo för en större uppgift?
Att arbeta för Polisen är att skapa trygghet i människors liv varje dag.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 35 500 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli.

ARBETSUPPGIFTER

Som handläggare i gruppen har du en central roll i regionkansliets beredningsprocess med kontakter med olika verksamheter och samarbetspartners internt, vilket kräver en hög nivå av service. Du förväntas kunna läsa och ta del av relevanta delar i omfattande textunderlag och analysera detta och vara föredragande inför regionledningen i beredningsarbetet.
Fokus i arbetsuppgifterna ligger på att hantera, bereda och följa upp ärenden som inkommer till gruppen på olika sätt. Rollen kräver en aktiv och utåtriktad samverkan och nära kontakter med flera delar av verksamheten och i nära samverkan med regionledningen. Vissa arbetsuppgifter har kort svarstid.

I rollen som handläggare ingår att:

  • Bereda och förbereda möten i samverkan med regionledningen. Grup-pens ansvar är regionpolischefens möte, den regionala strategiska ledningsgruppen (RSLG), samt kanslichefens regionala kanslimöte. Utöver dessa möten bereder även gruppen det regionala MBL-forumet, regionledningens beslut- och föredragningsmöte mm.
  • Bereda och förbereda för regionpolischefen och kanslichefens deltagande i nationella ledningsmöten.
  • Samverka internt och externt
  • Samordna, handlägga, bereda samt kvalitetssäkra uppdrag och underlag
  • Bereda skriftliga underlag och omhänderta samråd, delningar och re-misser
  • I rollen ingår även övrig administration mot regionledningen såsom handläggning, beslutsskrivning och protokollföring vid möten

KVALIFIKATIONER

• Eftergymnasial utbildning inom relevant arbetsområde såsom exempelvis kommunikation
  • Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska, då arbetet omfattar dokumentation och kommunikation
  • Erfarenhet av samordning inom offentlig förvaltning

Meriterande

• Aktuell erfarenhet av Polismyndighetens kansliverksamhet
  • Erfarenhet av att arbeta som ledningsstöd på Polismyndigheten
  • God kunskap om Polismyndighetens organisation, övergripande uppdrag och mål samt regelverk och riktlinjer
  • Kännedom om Polismyndighetens beslutsvägar och forum för beredning av varierande frågor

Personliga egenskaper

För att trivas i rollen som handläggare vid regionkansliet är du driven och strukturerad och har en mycket god administrativ förmåga. Du är stresstålig, flexibel och införstådd med att förutsättningarna för uppdraget kan förändras under uppdragets gång. Du trivs med att arbetstempot växlar. Då arbetet innebär många kontakter både internt och externt är det viktigt att du har god samarbetsförmåga, personlig integritet och ett positivt förhållningssätt. Vi ser gärna att du har ambition att utveckla verk-samheten tillsammans med andra, kan ta eget ansvar och arbeta självständigt inom eget uppdrag.
Stor vikt kommer att läggas på den sökandes personliga egenskaper.

ÖVRIGT

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 2/11 2022. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Varmt välkommen med din ansökan!

Lön

Enligt avtal.

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid. Heltid Tillsvidareanställning, tillträde: Enligt överenskommelse.