arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Handläggare till Rättshjälpsmyndigheten i Sundsvall

  • Yrkesroll

    Domstolssekreterare

  • Anställning

    Heltid, 6 månader eller längre

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    6 oktober

  • Sök jobbet senast

    27 oktober

Om jobbet

Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.

Så fungerar domstolarna 

 

Vi är en myndighet inom Sveriges Domstolar som hanterar och beslutar i ansökningar om sådan rättshjälp som inte beslutas av en domstol.

Vi gör också avräkning av bl.a. hur mycket den rättshjälpssökande ska betala till sitt biträde och beslutar om nedsättning av rådgivningsavgift. Vi fungerar också som en kravmyndighet för staten när någon blir dömd för brott eller förlorar en tvist och ska betala i vart fall en del av kostnaden till staten. Vi handlägger dock inte frågor om krav på böter eller viten.

Vi är en lite myndighet som är samlokaliserad med Sundsvalls tingsrätt och Hyres- och arrendenämnden i Sundsvall. Myndigheterna har en gemensam myndighetschef.

Vi befinner oss i en förändringsprocess då ett nytt ärendehanteringssystem utvecklas med sikte mot en mer digital ärendehantering. Vi strävar också mot att vara en modern och öppen arbetsplats med engagerade och ansvarstagande medarbetare. Vi vill gärna ta tillvara de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald tillför.

Arbetsbeskrivning


Som handläggare vid Rättshjälpsmyndigheten har du den viktiga uppgiften att sköta den administrativa handläggningen av myndighetens ärenden. Du kommer bland annat registrera inkommande ärenden, arbete med utbetalningar och avräkningar i rättshjälpsärenden samt arbeta med kravhantering. Arbetet innefattar också mycket kontakter med parter, ombud, andra myndigheter och allmänheten.

Kvalifikationer


För att bli aktuell för den här tjänsten krävs det att du minst har 3-årig gymnasieutbildning. Det är meriterande om du också är utbildad paralegal.

- Rättshjälpsmyndighetens handläggare har en mycket betydelsefull roll för att myndigheten ska kunna genomföra sin uppgift. För att prestera väl behöver du därför vara resultatorienterad och visa gott omdöme. Du sätter högsta prioritet på att organisera och prioritera ditt arbete på ett strukturerat och noggrant sätt.
- Arbetsuppgifterna som handläggare kan vara varierande och ställer krav på att du under perioder med hög arbetsbelastning kan arbeta i ett högt tempo och växla mellan olika arbetsuppgifter. Du behöver vara entusiastisk och professionell även under press, kunna ta in ny kunskap snabbt och ha förmåga att se helheten.
- Du uttrycker dig väl i tal och skrift.
- Eftersom vi är en liten myndighet med få medarbetare behöver du kunna se helheten, trivas med att samarbeta och vid behov hjälpa dina kollegor. Vi fäster också särskilt stor vikt vid dina personliga egenskaper.

- I kontakt med myndighetens parter och allmänheten är du positiv och engagerad i ditt bemötande.

 

Länk till annons                                 https://sverigesdomstolar.varbi.com/what:job/jobID:356603/?lang=se

 

 

 

 

 

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Domstolssekreterare

Lön

Månadslön, individuell lönesättning tillämpas

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

100 %. Tillträde: Enligt överenskommelse Provanställning t.o.m.