arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Handläggare till ny avdelning för bredbandsstöd

  • Yrkesroll

    Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    17 november

  • Sök jobbet senast

    29 november

Om jobbet

Vi söker handläggare som vill arbeta med ett nytt statligt stödprogram för bredbandsutbyggnad för att uppnå regeringens bredbandsmål. Tycker du om att arbeta i en föränderlig och komplex miljö där många sakfrågor styrs av det politiska läget så kan det vara dig vi söker!

PTS arbetar för att alla ska ha tillgång till bra telefoni, bredband och post. Vi strävar efter att vara en av Sveriges bästa arbetsgivare, och har på senare år tilldelats utmärkelser som kvitto på vårt arbete som du kan läsa mer om på vår webbplats.

Vad ska jag arbeta med?
PTS har i uppdrag att främja bredbandsutbyggnad i alla delar av landet, i enlighet med regeringens bredbandsstrategi. Nu har myndigheten fått ett utökat uppdrag om att bevilja statligt stöd till bredbandsutbyggnad i områden där marknaden inte bygger kommersiellt, och under 2021 ska 1,6 miljarder kronor fördelas, följt av ytterligare medel för kommande år.

PTS ska vid hanteringen av stödet verka för en god tillgänglighet till snabbt bredband i hela Sverige, särskilt i mer glest befolkade områden. Stödet ska spridas till olika aktörer i alla delar av landet. Stödprogrammet följer EU:s statsstödsregler och stödmottagarna ska följa de villkor som PTS ställer.

Nu söker vi flera handläggare för att arbeta med att hantera ansökningar om bredbandsstöd.

Vad ska jag arbeta med?
Huvudsakliga arbetsuppgifter är:
  • kvalificerad handläggning, exempelvis bedömningar om ansökningar om stöd för utbyggnadsprojekt uppfyller ställda krav
  • framtagning av underlag för beslut bl.a. om stöd, utbetalning av stödmedel och anslagsrekvisitioner
  • utföra uppföljning och kontroll av stödmottagarna och stödprojekten, bl.a. granskning av att krav i beslut om stöd efterlevs samt genomföra ekonomisk granskning av stödprojekten
  • delta i arbete med utredningar och rapporter
Vem söker vi?
Vi söker dig med:
  • examen inom exempelvis statsvetenskap, ekonomi eller juridik, eller annan utbildning som bedöms likvärdig
  • minst ett års erfarenhet av handläggning på myndighet
  • god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska och engelska

Meriterande är

  • erfarenhet av arbete med statligt stöd, EU-stöd eller motsvarande
  • erfarenhet av arbete inom telekomverksamhet
  • kunskaper om geografiska informationssystem, GIS
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Då ditt arbete utförs självständigt men i nära samarbete med andra handläggare är det viktigt att du har lätt för att samarbeta med andra och är trygg med att göra egna bedömningar. Du har också god förmåga att sätta dig in i komplexa, ofta juridiska eller tekniska, frågor. Du behöver också ta initiativ och vara lösningsorienterad.

Var på PTS ska jag jobba?
Arbetet med uppdraget kommer att äga rum inom en ny avdelning som startar vid årsskiftet. Avdelningen kommer att bestå av tre enheter varav en som idag finns på en annan avdelning och som arbetar med bredbandsstöd flyttar över till den nya avdelningen.

Hur är det att jobba på PTS?
Hos oss får du jobba på en modern myndighet med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället. Vi är angelägna om att våra medarbetare mår bra och har förutsättningar att uppnå goda arbetsresultat. Vi har intressanta och utvecklande arbetsuppgifter och tillgång till kompetensutveckling för alla. Friskvård är en del av arbetet och vi värdesätter en god balans mellan arbete och fritid.

Om anställningen

Tillsvidareanställning med sex månaders inledande provanställning.

Hur ansöker jag?
Välkommen med din ansökan senast den 29 november 2020. Dnr. 20-13774.

För mer information kontakta enhetschef Maria Sörman på tel. 08-678 57 55 eller HR-specialist Johan Gustavsson på tel. 08-678 58 11.

Fackliga kontaktpersoner nås på saco@pts.se och st@pts.se.

Såhär registrerar PTS dina personuppgifter.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

Lön

Individuell lönesättning

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat