arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Handläggare till funktionen anordnarstöd

  • Yrkesroll

    Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    16 juli

  • Sök jobbet senast

    14 augusti

Om jobbet

Myndigheten för yrkeshögskolans huvuduppdrag är att ansvara för frågor som rör yrkeshögskolan i Sverige och verka för att utbildningarna tillgodoser arbetslivets behov av kompetens. Vi ansvarar också för eftergymnasiala konst- och kulturutbildningar samt tolkutbildningar inom folkbildningen. Vi främjar och samordnar även valideringsfrågor samt är nationell samordningspunkt för det europeiska kvalifikationsramverket (EQF).
Vi analyserar arbetsmarknadens behov av utbildningar, beslutar vilka utbildningar som ska ingå i yrkeshögskolan och beviljar statliga medel till utbildningsanordnarna. Myndigheten utövar tillsyn och hanterar klagomål på de utbildningar som ligger inom vårt ansvarsområde. Vi granskar även utbildningarnas kvalitet, framställer statistik och följer upp utbildningars resultat.
Myndigheten för yrkeshögskolan har ca 130 medarbetare fördelat på nio enheter med huvudkontor i Västerås och ett kontor Hässleholm.

Organisatorisk placering

Kommunikationsenheten är placerad både i Västerås och Hässleholm och har idag 12 medarbetare, varav två inom Anordnarstöd.

Kommunikationsenheten är myndighetens strategiska och operativa stöd i kommunikationsfrågor internt och externt samt utvecklingsstöd genom funktionen Anordnarstöd.

Arbetsuppgifter

Som handläggare inom funktionen anordnarstöd kommer du att arbeta med att på olika sätt främja och stärka kvaliteten och utvecklingen av de utbildningar som externa aktörer genomför inom ramen för myndighetens förvaltningsuppdrag. Arbetet innebär bland annat samverkan med aktörer från både näringslivet och den offentliga sektorn.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter innebär arbete med kompetenshöjande och andra stödjande insatser både för nyckelfunktioner på utbildningarna och för relevanta representanter från arbetslivet. Det betyder bland annat arbete med att utveckla funktionens uppdrag utifrån målgruppens behov tillsammans med dina kollegor. Du kommer även att leda och koordinera stödinsatser, ofta i form av projekt.  

Krav på utbildning

Du har eftergymnasial utbildning inom exempelvis kommunikation, pedagogik eller kvalitetsutveckling, alternativt motsvarande kompetens på lägst SeQF-nivå 6.

Krav på erfarenhet

För att klara uppdraget behöver du ha dokumenterad arbetslivserfarenhet av projekt- och/eller processledning från offentlig sektor, samt vana att arbeta agilt med mindre projekt som löper parallellt. Du har vana av att representera verksamheter externt. Vidare har du erfarenhet av att arbeta i tvärfunktionella arbetsgrupper/team och erfarenhet av arbete inom statlig verksamhet.

Meriterande

  • Kunskap om utbildningsformen yrkeshögskolan och annan eftergymnasial vuxenutbildning
  • Erfarenhet av näringslivskontakter

Kompetenskrav

Arbetet ställer krav på att snabbt kunna sätta sig in i och förstå verksamheters och målgruppers olika behov samt att kunna kommunicera och målgruppsanpassa information på ett pedagogiskt och tillgängligt sätt. Det kräver också förmåga att sätta sig in i statistik och andra typer av resultatredovisningar från utbildningarna. Uppdraget innebär mycket externa kontakter, ofta med externa presentationer som ställer krav på verbal förmåga och trygghet i att tala inför större åhörargrupper.  

Personliga egenskaper

Du är strukturerad och engagerad i dina arbetsuppgifter och har förmågan att prioritera och organisera ditt arbete på ett effektivt sätt så att arbetsuppgifterna slutförs. Du är kommunikativ och har lätt för att uttrycka dig i både tal och skrift. Som person är du lyhörd, har lätt för att skapa goda relationer både internt och externt och tycker om att samarbeta med andra. Vi förutsätter att du har hög integritet och ett gott omdöme.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.

Övrigt

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Myndigheten tillämpar provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort Hässleholm.

På grund av Coronapandemin arbetar de flesta av oss på distans och möten och samarbeten sker oftast via digitala kanaler.

Upplysningar

Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta enhetschef Jenny Sörby, 010-209 01 61. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att kontakta HR-handläggare Emma Fröst, 010 209 02 47. Kontaktpersoner för fackliga frågor är för Saco-S Sophia Ulfstedt, 010-209 01 91 och för ST Senad Svraka, 010-209 01 17.

För mer information om fördelarna med att arbeta hos oss, och om organisationen, finns på myh.se

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast 14 augusti 2021. 

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- eller rekryteringshjälp i samband med denna rekrytering.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning

Lön

*

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat