arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Handläggare som vill granska och registrera ansökningar -inregistreringen

  • Ort

    Gävle

  • Yrkesroll

    Administrativ assistent

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    8 augusti

  • Sök jobbet senast

    28 augusti

Om jobbet

Vi ser möjligheter, gör du?

Vårt uppdrag är att bidra till ett väl fungerande samhälle genom att skapa balans mellan den som inte fått betalt och den som ska betala.

Vi vill hjälpa människor att hitta lösningar och förändra sin situation, men framför allt vill vi motverka att människor hamnar i en svår skuldsättning. I vårt arbete är det viktigt att se möjligheter och med kundens fokus ständigt förbättra vår verksamhet.

Den här tjänsten är placerad på enheten för inregistrering och rättelser. I den här verksamheten ansvarar vi för att ta emot, registrera och pröva ärenden. Vi arbetar även med att rätta felaktiga uppgifter i våra verksamhetsdatabaser.

Ditt nya jobb


Ditt nya jobb innebär att du hanterar ärenden som kommer in till myndigheten. Du registrerar, kontrolläser, redovisar och arkiverar ansökningar som rör en skuldsatt persons tillgångar och möjlighet att betala.

Som handläggare har du olika administrativa arbetsuppgifter. Du granskar handlingar och bedömer om det finns förutsättningar att utmäta och sälja tillgångar. Du administrerar skadeståndsärenden och utför arkivarbete. Arbetet innebär också kontakter med myndighetens ingivare och deras ombud.

Du ingår i en grupp som tillsammans ansvarar för resultat, planering och arbetsfördelning. Detta sker i dialog med sektionschefen som stöttar dig och arbetsgruppen att uppfylla sektionens mål.

Har du den bakgrund och de egenskaper vi söker?

Din bakgrund


Vi söker dig som;

- avslutad teoretisk treårig gymnasieutbildning med grundläggande behörighet till högskola och universitet
- minst ett års arbetslivserfarenhet av administrativt eller handläggande arbete under de senaste tre åren, till exempel registrering, granskning, arkivering eller diarieföring
- goda kunskaper i svenska språket och kan uttrycka dig väl i tal och skrift
- goda datorkunskaper.

Dina egenskaper


Vår verksamhet kan ha en stor inverkan på människors liv och vi lägger därför stor vikt vid dina personliga egenskaper. 

- Som handläggare är det är viktigt att du arbetar metodiskt och strukturerat. Det innebär att du kan planera, ta initiativ, fatta beslut och självständigt driva arbetet framåt.
- Du är noggrann och stimuleras samtidigt av att arbeta i ett högt tempo.
- Många av de frågor och samtal som du får är från människor som befinner sig i en utsatt livssituation. Du behöver kunna sätta dig in i andras situation, uppträda förtroendeingivande och visa ett gott omdöme.
- Dina arbetsuppgifter varierar och verksamheten utvecklas ständigt. Därför vill vi att du gillar förändringar och bidrar till effektiva lösningar.
- Språket är vårt viktigaste verktyg för att skapa förtroende i mötet med våra kunder. Du upplevs som kommunikativ, är bra på att lyssna, skriver sakligt och talar på ett sätt som är lätt att förstå för mottagaren.
- Du samarbetar genom att bidra till både sektionens och myndighetens resultat och dela med dig av dina kunskaper och erfarenheter.

Information om tjänsten


Kronofogden tillämpar provanställning på sex månader. Tillträde sker enligt överenskommelse. Tester kan komma att användas i rekryteringsprocessen då personliga egenskaper är viktiga för tjänsten.

 

Kronofogden använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller försäljare.

Kontaktpersoner

Håkan Nilsson, Sektionschef

010-577 59 21


Åsa Norrbom, Samordnare rekrytering

010-572 38 77