arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Handläggare som brinner för kundservice, Söderhamn

  • Ort

    Söderhamn

  • Yrkesroll

    Kundtjänstmedarbetare

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    15 mars

  • Sök jobbet senast

    29 mars

Om jobbet

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 340 miljarder kronor till 2,2 miljoner pensionärer, genomför drygt 800 000 fondbyten och skickar ut 7,3 miljoner orange kuvert. Vi är omkring 1 200 medarbetare på 8 orter.

Vi gör pensioner enklare — för att alla ska kunna leva i nuet

Produktionsavdelningen är Pensionsmyndighetens största avdelning med cirka 750 medarbetare och finns på 8 orter från Luleå i norr till Halmstad i söder. Kontoren i Söderhamn och Gävle har ca 80 handläggare per ort. Nu söker vi fler medarbetare med starkt kundfokus.

Produktionsavdelningen befinner sig i ett tidigt skede i en större förändring där vi i vår framtidsbild vill stärka våra medarbetare och vår organisation för att i högre grad kunna möta våra kunder där de befinner sig. Vi söker dig som vill vara en del av den förändringsresan.

Som handläggare kommer du att möta kunder i telefon och via mejl, samt i viss mån handlägga olika ärenden. I mötet med kund kommer du att göra allting ifrån att svara på enklare frågor till att informera kring pensionen, jobba för att stärka pensionärer och pensionssparare som konsumenter samt göra en mer utförlig pensionsprognos.

Då vår inriktning är att våra kunder ska kunna använda sig av våra digitala tjänster i större utsträckning så ställer det krav på dig att på ett pedagogiskt sätt kunna informera om detta till våra olika målgrupper.
Utbildning och erfarenhet:
Du har erfarenhet av arbete med mycket kundkontakter och tydligt kundfokus, gärna från en telefonintensiv verksamhet med stora volymer av inkommande samtal. Det är meriterande med tidigare erfarenhet av utredande arbete t ex genom att tolka och tillämpa regelverk. Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska, har du dessutom kunskaper i andra språk så är det meriterande. Du har akademisk utbildning eller motsvarande.

Egenskaper:

Då arbetet innebär mycket kundkontakter söker vi dig som är duktig på kundbemötande och service. Du har god förmåga att vägleda och guida kunder och tänker utifrån kunden som helhet. I takt med en ökad andel av våra kunder inte har svenska som förstaspråk är det av stor vikt att du har god kommunikationsförmåga både i tal och i skrift.

Eftersom Pensionsmyndigheten genomgår en förändringsresa söker vi dig som är flexibel, serviceinriktad samt har god samarbetsförmåga.

I urvalet lägger vi särskilt stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt:

Vi söker ett antal nya medarbetare. Samtliga tjänster är tillsvidareanställningar med uppskattat tillträde under maj till augusti 2019. Vi tillämpar sex månaders provanställning. Placeringsort är i första hand Söderhamn men även Gävle kan vara aktuellt. Utbildningsort är Söderhamn.

Arbetstiden är schemalagd på vardagar under våra öppettider 07:45 ? 16.15

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Märk gärna din ansökan med PSL 2019-40.

För mer information:

För mer information om tjänsterna är du välkommen att kontakta:
gruppchef Åsa Jansson, tel. 072-210 28 06
alternativt gruppchef Birgitta Sandén Kårström, tel. 072-210 29 86

Fackliga representanter:

ST: Anna Håkansson, tel.010-454 28 01
Saco: Ida Sundelin tel. 010-454 35 66