arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Handläggare Registerkontroll - Tidsbegränsad anställning

  • Yrkesroll

    Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, 6 månader eller längre

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    9 januari

  • Sök jobbet senast

    29 januari

Om jobbet

Vi får samhället att fungera för människor på väg, på räls, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Vi är en arbetsplats där våra olika kompetenser samarbetar för att utveckla vår verksamhet.

Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.

Ditt framtida arbete


Sektionen för sjöpersonal hanterar de ansökningar (för luft och sjöfart) om registerkontroll som inkommer, vilket inkluderar att göra framställan till Säkerhetspolisen i dessa ärenden.
En registerkontroll är en del av den säkerhetsprövning som arbetsgivaren ska göra på den som man tänker anställa och som ska en säkerhetsklassad tjänst.

Sektionen utfärdar också de behörigheter, certifikat och sjöfartsböcker som sjömän behöver för sin tjänstgöring ombord i fartygen. Vi beslutar också om hur stor besättning det enskilda fartyget minst måste ha för att få bedriva sjöfart. Sektionen har även ett tillsynsansvar för de gymnasie- och högskolor som bedriver utbildning för sjömän samt för att hålla ett register som innehåller uppgifter om sjömäns tjänstgöring.

Arbetet på sektionen innebär omfattande kontakter med våra kunder.  Arbetet innebär också ett dagligt samarbete med kollegorna då de olika ansvarsområdena går i varandra. Sektionen arbetar intensivt med att förbättra de existerande e-tjänsterna och med att utveckla nya, vilket präglar det dagliga arbetet på ett positivt sätt. 

Dina framtida arbetsuppgifter

  • handlägga ansökningar om registerkontroll
  • utfärda intyg efter genomförda registerkontroller
  • hantera övriga administrativa uppgifter avseende registerkontroll och tillstånd
  • delta i sektionens/enhetens frågor i övrigt vid behov.

Du måste ha

  • relevant högskoleutbildning eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt
  • god förmåga att kommunicera ditt budskap anpassat till olika målgrupper och sammanhang, såväl på svenska som engelska
  • erfarenhet av administrativt arbete.

Det är meriterande om du också har

  • erfarenhet av att arbeta på en myndighet
  • erfarenhet av arbete i komplexa IT-system.

Vi vill att du

  • har lätt att kommunicera och samarbeta med andra människor då det är en naturlig del av arbetet
  • har förmågan att förstå och agera i rollen som myndighetsföreträdare
  • är ansvarstagande och har en förmåga att växla mellan självständigt arbete och att arbeta i grupp
  • är initiativtagande och trivs i en arbetsmiljö där medarbetarna och verksamheten ständigt utvecklas.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Mer information


Anställningen är tidsbegränsad på ca 12 månader med möjlighet till förlängning. Anställningen är placerad i Norrköping med start enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. Anställningen innebär att du kommer att arbeta med sekretessbelagd information. Det innebär att du ska genomgå en godkänd säkerhetsprövning, inkluderat registerkontroll, för att komma i fråga för anställningen. 

Du är välkommen att kontakta chefen för sektionen för sjöpersonal, Bo Bergström på 010 – 4953310, bo.bergstrom@transportstyrelsen.se.
Saco, Christina Östberg och ST, Jeanette Hultin nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi är nyfikna på vem du är, vad du kan och vad du vill därför behöver vi din ansökan senast den 29 januari 2020 märkt med referensnummer TSG 2020-127. Du ansöker via vår webbplats och vi vill att du bifogar ditt CV. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem. Vi kan komma att använda urvalstest i vår urvalsprocess.

Välkommen att bli vår nya kollega!

Kort om Transportstyrelsen


Antal anställda:
Ca 1 870.

Verksamhetsområden:

Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.

Verksamhetsorter:

Vi har medarbetare på 13 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.

Huvudkontoret ligger i Norrköping.

Läs mer om Transportstyrelsen


Kort om avdelning Sjö- och luftfart

Sjö- och luftfart utformar regler, prövar och ger tillstånd, utövar tillsyn och för statistik över olyckor, tillbud och trafikutvecklingen inom sjö- och luftfarten. Vi arbetar för en effektiv marknad med en sund konkurrens. Vi finns i Norrköping, Stockholm, Göteborg och Malmö och har 350 medarbetare.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

Lön

Individuell lön

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat