arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Handläggare registerhantering

  • Yrkesroll

    Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, 6 månader eller längre

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    13 september

  • Sök jobbet senast

    1 oktober

Om jobbet

Folkhälsomyndigheten är en nationell kunskapsmyndighet som arbetar för bättre folkhälsa. Det gör myndigheten genom att utveckla och stödja samhällets arbete med att främja hälsa, förebygga ohälsa och skydda mot hälsohot. Vår vision är en folkhälsa som stärker samhällets utveckling.

Vi erbjuder attraktiva villkor och spännande arbetsuppgifter tillsammans med engagerade och kunniga kollegor. Folkhälsomyndigheten är en arbetsplats som strävar efter att ge lika möjligheter till alla och att vara fri från diskriminering. Myndigheten har omkring 500 anställda och har sin verksamhet i Solna och Östersund.

Är du bra på att hantera register? Är du van att arbeta med olika system? I så fall har vi ett spännande jobb som väntar på dig!

Dina arbetsuppgifter

Du kommer att registrera serveringstillstånd och andra uppgifter från t.ex. statistikuppföljningar i Alkoholregistret. Delta i arbetet med systemadministration och systemutveckling samt registervård. Besvara servicefrågor om Alkoholregistret och Kunskapsprov från kommuner, länsstyrelser och näringsidkare samt arbeta med tillgänglighetsanpassning av system, anvisningar och blanketter i Alkoholregistret och Kunskapsprov.

Din bakgrund och kompetens

Krav för anställning

Vi söker dig som har en gymnasieutbildning. Du har goda kunskaper i svenska. Vidare har du:
  • flerårig erfarenhet av administrativt eller handläggande arbete,
  • erfarenhet av arbete med registerhållning eller systemadministration.

Meriterande

Statlig anställning eller anställning inom offentlig sektor är meriterande. Det är även meriterande om du har:
  • erfarenhet av systemutveckling t.ex. arbete med krav och test,
  • erfarenhet av att genomföra presentationer eller på annat sätt kommunicera i olika externa sammanhang,
  • kunskaper i kommunikation,
  • kunskaper om tillgänglighetsanpassning av publikationer eller webbsidor,
  • kunskaper om alkoholförebyggande arbete eller folkhälsa.

Dina egenskaper

Arbetsuppgifterna innebär att du behöver ha en god samarbetsförmåga samt är noggrann. Du behöver vara serviceinriktad, strukturerad och flexibel för att kunna utföra arbetet. Andra viktiga egenskaper är ansvarstagande och att vara kommunikativ muntligt.

Om anställningen

Du kommer att anställas som handläggare med placering på vårt kontor i Östersund. Befattningen är ett vikariat på heltid t.o.m. 2020-07-31. Tillträde snarast efter överenskommelse.

Om enheten

Enheten för alkoholprevention arbetar med att ta fram, sammanställa och sprida kunskapsstöd för att förebygga alkoholrelaterad ohälsa. Enheten tar också fram vägledning till länsstyrelserna när det gäller alkohollagens bestämmelser om alkoholservering och folkölsförsäljning och genomför tillsyn över näringsidkare som bedriver handel med teknisk sprit eller alkoholhaltiga preparat. Enheten arbetar också med att utvärdera förebyggande åtgärder och att ta fram föreskrifter och allmänna råd på alkoholområdet.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta enhetschef Marie Risbeck, telefon 010- 205 29 24.

Fackliga företrädare


SACO Jim Werngren, telefon 010-205 24 79.

ST Anita Ekner, telefon 010-205 24 50.

Vi undanber oss erbjudanden om hjälp med annonsering och rekrytering.

Ansökan

Välkommen med din ansökan till befattningen som handläggare hos oss!

Ansök senast 2019-10-01 via myndighetens webbplats.

Arbetsgivarens diarienummer: 03825-2019-2.1.1