arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Handläggare på Fordonsinformationens kundtjänst

  • Yrkesroll

    Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    4 februari

  • Sök jobbet senast

    29 februari

Om jobbet

Om Transportstyrelsen

Vi får samhället att fungera för människor på väg, på räls, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Vi är en arbetsplats där våra olika kompetenser samarbetar för att utveckla vår verksamhet.

Om avdelning Fordonsinformation


Fordonsinformationsavdelningen arbetar med att ta in skatter och avgifter samt ansvarar för fordonsregistrering. Dessutom arbetar vi med arkivering, registratur och med ursprungskontroll av fordon. Vi besvarar frågor från allmänheten och handlägger ärenden om bland annat ägarförhållanden, fordonsskatt, trängselskatt och parkeringsanmärkningar. Vi finns i Arjeplog, Borlänge, Norrköping, Visby och Örebro och har cirka 440 medarbetare.

Arbetet som handläggare på Fordonsinformations kundtjänst i Arjeplog

Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – för privatpersoner, för företag och för samhällsekonomin. Då regering och riksdag är våra uppdragsgivare lever vi under ständig förändring, vi behöver därför vara utvecklingsbenägna och arbeta kontinuerligt med kompetenshöjning.  Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på respektfullt och ser olikheter som möjligheter.

I din roll som kundtjänsthandläggare är du en del av ett utvecklande team där vi samarbetar och motiverar varandra. Genom inkommande samtal, e-post och brev har du kontakt med allmänheten, företag, organisationer samt myndigheter. Du jobbar med myndighetsutövning samt ger information, råd och anvisningar gällande ägande och användande av fordon i Sverige.

Kundtjänsthandläggarens främsta arbetsredskap är dator och telefon. För att få variation i arbetet, samt möta upp inkommande flöden i våra kanaler, är arbetstiden i dagsläget fördelat till cirka 50 procent telefon och cirka 50 procent ärendehandläggning. Arbetstiden är schemalagd mellan kl. 08.00-16.30.

Vi ger dig en gedigen introduktion och grundutbildning för att du ska känna dig trygg i rollen och för att du på bästa sätt ska kunna hjälpa våra kunder. Anställningen och introduktionen är tänkt att starta den 4:e maj, viss flexibilitet gällande anställningsdatum är möjlig.

Dina framtida arbetsuppgifter

  • ha kontakt med allmänheten via telefon, e-post och brev
  • söka efter information i olika informationsdatabaser
  • ge information, råd och anvisningar till allmänheten
  • tyda och förklara lagtext.

Du måste ha

  • minst genomförd gymnasieutbildning
  • goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift
  • god datavana och förmåga att hantera olika typer av IT-baserade informations- och verksamhetssystem.

Det är meriterande om du också har

  • erfarenhet av arbete i kundtjänst eller annan servicetjänst
  • kompetens i andra språk än svenska och engelska
  • erfarenhet av myndighetsutövning.

Vi vill att du

  • är positiv, lösningsfokuserad och serviceinriktad
  • har god förmåga att lyssna och kommunicera på ett pedagogiskt sätt
  • har förmåga att samarbeta med dina kollegor och din omgivning för att uppnå bästa möjliga resultat
  • har förståelse för det ansvar det innebär att arbeta med myndighetsutövning
  • sätter kunden i centrum.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Mer information


Vi planerar nu att anställa ett antal nya kollegor. Anställningen är tillsvidare med placering i Arjeplog. Vi tillämpar provanställning.

Du är välkommen att kontakta


Sektionschef Klas Eriksson på 010-495 50 67, klas.eriksson@transportstyrelsen.se

Sektionschef Mats-Ove Jakobsson på 010-495 50 14, matsove.jakobsson@transportstyrelsen.se

Saco, Astrid Edlund och ST, Jeanette Hultin nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.

Vi är nyfikna på vem du är, vad du kan och vad du vill. Därför behöver din ansökan senast den 29 februari 2020 märkt med referensnummer TSG 2020-952.
Du ansöker via vår webbplats och vi vill att du bifogar ditt CV och ett personligt brev.

Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem. Vi kan komma att använda urvalstest i vår urvalsprocess.

Kanske är det du som är vår nästa kollega!

 

 

Kort om Transportstyrelsen


Antal anställda:
Ca 1 870.

Verksamhetsområden:

Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.

Verksamhetsorter:

Vi har medarbetare på 13 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.

Huvudkontoret ligger i Norrköping.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

Lön

Individuell lön

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat