arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Handläggare/ Nationell kontrollant Interreg Nord

  • Ort

    Luleå

  • Yrkesroll

    Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    15 mars

  • Sök jobbet senast

    5 april

Om jobbet

Vill du arbeta på en av länets mest spännande arbetsplatser?

Länsstyrelsen är statens förlängda arm i Norrbotten och vårt uppdrag är att säkerställa att riksdagens och regeringens beslut får så bra effekt som möjligt, utifrån förutsättningarna i länet. Med vår vision "Tillsammans för Norrbottens bästa "arbetar vi för att skapa ett långsiktigt hållbart samhälle genom kunskapsförmedling, stöd, utveckling, tillsyn och samordning inom många olika områden.

Som medarbetare på Länsstyrelsen kan vi erbjuda dig:
  • Utmanande och intressanta arbetsuppgifter
  • Möjlighet att bidra till samhällsnytta
  • Goda utvecklingsmöjligheter i en spännande arbetsmiljö
  • Bra anställningsvillkor och hälsofrämjande aktiviteter.

ARBETSUPPGIFTER

På enheten för Internationalisering och tillväxt arbetar vi bland annat med Interreg Nord-programmet, vilket är ett spännande och framgångsrikt territoriellt program inom EU:s strukturfonder. Nordprogrammet stödjer gränsöverskridande samarbete inom olika utvecklingsområden i de nordligaste delarna av Sverige, Finland och Norge.
Förutom Interreg ansvarar enheten även för de andra internationella samarbete, klimat- och energifrågor och allmänna regionala utvecklingsfrågor.

Vi söker nu dig som vill arbeta som nationell kontrollant inom Interreg Nordprogrammet. Länsstyrelsen i Norrbottens län har utsetts att kontrollera projektredovisningar för de svenska stödmottagare som deltar i Nordprogrammet. Arbetet innebär att du kontrollerar att de utgifter som deklarerats verkligen har funnits och att stödmottagarens redovisningar är korrekta. Vidare kommer du i ditt arbete också att kontrollera att insatser och utgifter uppfyller kraven både i EU:s och i nationella regelverk.

Arbetsuppgifter
  • Skrivbordskontroll, dvs granska huvudböcker, kvitton, kopior på verifikat och andra projekthandlingar
  • Kontroll på plats hos stödmottagaren
  • Information och rådgivning i finansieringsfrågor till projektaktörer
  • Deltagande i arbetsgrupper för utvecklingsfrågor, även andra arbetsuppgifter inom enheten kan bli aktuella
Arbetet är förenat med resor i tjänsten.
Även andra arbetsuppgifter inom enheten kan bli aktuella.

KVALIFIKATIONER

Vi söker dig som har:
  • ekonomisk högskoleutbildning med inriktning på redovisning och styrning, eller annan för tjänsten relevant utbildning och- eller erfarenhet som vi bedömer som likvärdig
  • erfarenhet av gransknings- och redovisningsarbete
  • god förmåga att arbeta självständigt likväl som i grupp
  • god förmåga att kommunicera, vårdat, enkelt och begripligt och göra presentationer både muntligt och skriftligt på svenska.
  • god administrativ förmåga
  • körkort för personbil

Det en fördel om du har:

• om du har erfarenhet av arbete med EU:s strukturfonder
  • erfarenhet av myndighetsarbete och är förtrogen med statlig förvaltning eller annan offentlig verksamhet
Som person har du lätt för att samarbeta. Du är strukturerad och har förmågan att arbeta målinriktat. Vidare är du noggrann och månar om att ditt arbete håller en hög kvalité. Du är analytisk och har förmågan att självständigt väga samman information för att sen gör välgrundade avvägningar och prioriteringar.

Länsstyrelsen fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper.

ÖVRIGT

Vi ser mångfald bland våra medarbetare som en självklarhet. Vi sätter också stort värde på dina kunskaper i lulesamiska, nordsamiska, meänkieli och finska eftersom de nationella minoritetsspråken finns representerade i vårt län.

I och med denna annons så har Länsstyrelsen slutligt bestämt val av annonsmedia.

Kontaktpersoner

Susanne Friberg

010 - 225 53 31

susanne.friberg@lansstyrelsen.se


Madelene Törnkvist

010- 225 52 77

madelene.tornkvist@lansstyrelsen.se