arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Handläggare med inriktning sekretessbedömningar till Polisområde Stockholm

  • Yrkesroll

    Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    7 november

  • Sök jobbet senast

    21 november

Om jobbet

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu handläggare med inriktning sekretessbedömning och utlämnande av allmän handling till Närakivet med placering polishuset Kronoberg, Kungsholmen. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Polisområde Stockholm City omfattar geografiskt de centrala delarna av Stockholms stad samt Lidingö stad. Polisområdet består av två lokalpolisområden, Södermalm och Norrmalm, samt ett antal sektioner och ett kansli.

Polisområdets Områdeskansli bereder all information och håller en övergripande lägesbild avseende det operativa läget och förvaltningen. Närarkivet är en av kansliets grupper och har som främsta uppgift att arkivera brottsutredningar och andra ärenden. Närarkivet ansvarar också för handläggning och sekretessbedömning av begäran om utlämnande av allmän handling.

ARBETSUPPGIFTER

Dina arbetsuppgifter kommer primärt vara handläggning av ärenden som ankommer polisområdets kansli och i viss mån lokalpolisområden. Du kommer hantera och genomföra sekretessbedömning innan ett eventuellt utlämnande. Sekretessprövningarna avser till stor del pågående, avslutade eller nedlagda brottsutredningar. Du kommer även samverka mycket med rättsavdelningens jurister och ha kontakt med allmänheten.

Arbetsuppgifter:

• Handläggning och sekretessbedömning av begäran om utlämnande av allmän handling som berör olika enheter inom polismyndigheten (samordningsärenden)
  • Lämna biträde med sekretessprövningar hos polisområdets utredningsverksamhet
  • Upprätta tjänstemannabeslut
  • Vara behjälplig med andra arbetsuppgifter så som arkivhandläggning

KVALIFIKATIONER

Vi söker dig som har:
  • Eftergymnasial utbildning inom juridik
  • Erfarenhet av att ha arbetat med sekretessbelagd information och utlämnande av allmän handling
  • Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska

MERITERANDE

Det är meriterande om du har:
  • Högskole- eller universitetsexamen i juridik
  • Erfarenhet från utredningsverksamhet
  • Erfarenhet från arkivverksamhet
  • Erfarenhet av arbete inom offentlig verksamhet

PERSONLIGA EGENSKAPER

Då tempot kan växla kraftigt är det viktigt att du kan prioritera arbetsuppgifterna och trivs med att arbeta med toppar och dalar. Du kommer behöva växla tempo och biträda där du behövs varför vi även ser att du är flexibel. Du har lätt för att ta in kunskap som inhämtas genom inläsning. Ytterligare ser vi att du är initiativtagande och har hög sekretessmedvetenhet på grund av arbetets natur. På grund av den kontakt med allmänheten du kommer ha är det viktigt att du är förtroendeingivande som person och är en god företrädare för Polismyndigheten.

Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT

Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Kungsholmen, Stockholm City
Funktion: Handläggare arkiv, Region Stockholm, Polisområde City, Områdeskansliet, Närarkivet

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap men du får gärna ha utländsk bakgrund. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 21-11-2019. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan, uppmärkt med ref.nr, per post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta berörd HR-konsult.

Varmt välkommen med din ansökan!

Polismyndigheten

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 30 000 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se