arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Handläggare med inriktning mot IT till Utredningssektionen, PO Älvsborg

  • Yrkesroll

    Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    8 oktober

  • Sök jobbet senast

    22 oktober

Om jobbet

Polisområde Älvsborg rekryterar nu nya medarbetare inom ramen för brott som utreds och inriktar sig mot särskilt utsatt brottsoffer.

Region Väst

Polisregion Väst består av Hallands och Västra Götalands län. Cirka 4 600 anställda arbetar för att genomföra polisens kärnuppdrag i de 55 kommunerna. Verksamheten i polisregionen är organiserad i fem polisområden, en regional utredningsenhet, en regional operativ enhet, en regional underrättelseenhet och ett regionkansli. I polisområdena finns lokalpolisområdena, som är kärnan i polisverksamheten. Nationella avdelningar finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten.

Polisområde Älvsborg

Polisområde Älvsborg omfattar tio kommuner och är indelat i två lokalpolisområden: Alingsås och Borås. På polisområdesnivå finns en utredningssektion och ett områdeskansli.

Utredningssektionen PO Älvsborg

Utredningssektionen består av BiNR/Grova Brottsgrupper, spaningsgrupper samt jourverksamhet. Sektionens personal arbetar i hela polisområdet och utgår från Borås och Alingsås.

Polisområde Älvsborg söker nu en handläggare med inriktning mot IT till Utredningssektionen för placering i Borås.

Arbetsuppgifter

Som IT-handläggare inom Utredningssektionen kommer du framförallt att bistå med olika IT-relaterade åtgärder i sektionens allt typer av utredningar men framförallt i ärenden med särskilt utsatta brottsoffer.

Du kommer att jobba med att stödja utredningsverksamheten med utredningsåtgärder såsom att tömma beslagtagna telefoner eller hantera bildmaterial inom ramen för förundersökningar. Du skall ta fram bildbilagor till förundersökningsprotokoll och hjälpa till att strukturera och visualisera information inom ramen för utredningen. Du ska även kunna stödja utredningsverksamheten i att scanna av sociala medier och andra internetrelaterade sidor samt fungera som kunskapsstöd i verksamheten.

Kvalifikationer

Krav
Avslutad och godkänd gymnasieexamen eller motsvarande, företrädesvis inom IT/teknik
God datorvana och ett stort intresse för IT
Goda språkkunskaper i svenska och engelska i såväl tal som skrift
Körkort för manuell växellåda, med behörighet lägst klass B, då resor i tjänsten kan bli aktuellt
Goda kunskaper i bild- och/eller filmredigeringsprogram samt vana av att hantera bildmaterial
Goda kunskaper i Office-paketet, framförallt i Excel

Meriterande

Erfarenhet av att analysera och hantera stora mängder information/data
Eftergymnasial utbildning inom IT
Erfarenhet av arbete i IT-support
Erfarenhet av att arbeta inom statlig myndighet
Goda kunskaper i utomnordiskt språk i både tal och skrift

Personliga egenskaper

En förutsättning för att klara arbetsuppgifterna är att du är:
Strukturerad du håller deadlines, arbetar effektivt och är noggrann även under tidspress
Initiativtagande du ser vad som behöver göras och får verkstad i uppdragen
Flexibel du har förmåga att prioritera och ställa om när omgivningen kräver det
Trygg, lugn och stabil du har förmåga att behålla lugn och fokus vid pressade situationer och under hög arbetsbelastning.
Du är trygg och stabil i dig själv då arbetet tidvis är psykiskt påfrestande
Relationsskapande, kommunikativ och pedagogisk
För att lyckas i rollen är det även viktigt att du har en mycket god samarbetsförmåga.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Kontaktpersoner

Information om uppdraget
Claes Lindberg, gruppchef, Utredningssektionen PO Älvsborg
Helena Ericsson, gruppchef, Utredningssektionen PO Älvsborg
Information om rekryteringsprocessen
Hanna Lundbäck, HR-konsult, HR-direkt
Fackliga företrädare
Fackliga företrädare för ST inom Polisen, SEKO Polisen, Polisförbundet region Väst och SACO-S

Samtliga nås via polisens växel 114 14

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidareanställning som handläggare med funktion som handläggare. Polismyndigheten tillämpar provanställning under högst 6 månader, om du inte redan är anställd inom myndigheten.
Arbetstid: Dagtid med flex
Arbetsort: Borås

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap men du får gärna ha utländsk bakgrund. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
 
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan, uppmärkt med ref.nr, per post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta berörd HR-konsult.

Varmt välkommen med din ansökan!