arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Handläggare inom transportområde

  • Yrkesroll

    Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    22 juni

  • Sök jobbet senast

    15 augusti

Om jobbet

Vi arbetar för rätten till sunda, säkra och utvecklade arbetsförhållanden. Vi driver på för att det på varje arbetsplats ska finnas ett aktivt arbetsmiljöarbete, där alla vill och kan bidra.

– Vi söker en engagerad handläggare som vill göra skillnad!

Dnr 2021/036087
Vill du arbeta med frågor som gör skillnad för hela arbetsmarknaden och som bidrar till en bättre arbetsmiljö, färre olyckor och mindre arbetssjukdomar för alla som arbetar inom Transportsektorn i Sverige? Då kan detta vara något för dig. Vi söker en handläggare inom område Transport till avdelning Regler.

Arbetsmiljöverket har regeringens och riksdagens uppdrag att se till att arbetsmiljön uppfyller de krav som finns i arbetsmiljölagen om att alla ska ha en bra och utvecklande arbetsmiljö. Vi tar fram juridiskt bindande föreskrifter, inspekterar arbetsställen och sprider information om arbetsmiljöregler. Vår vision är att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet.    

Tillsammans med kunniga och engagerade kollegor kommer du att bidra till vårt arbete. Mycket av arbetet bedrivs i projektform och genom samarbete med andra enheter, myndigheter, branschorganisationer samt arbetsmarknadens parter.

Du kommer att arbeta på enheten för rörligt arbete och stab (RS) tillsammans med andra sakkunniga inom områden som systematiskt arbetsmiljöarbete, arbete i motorbranschen, hamnarbete, berg- och gruvarbete samt byggnadsfrågor för att nämna några. Enheten ansvarar även för planering, uppföljning och samordning av avdelningens verksamhet, chefs- och avdelningsstöd samt processen för myndighetens föreskriftsarbete.

Ditt nya arbete

Som sakkunnig inom transportområdet kommer du att få jobba med varierande och stimulerande arbetsuppgifter. Du kommer att bidra till att stödja arbetsmiljöarbetet på arbetsplatserna genom att utveckla föreskrifter och vägledande material och du kommer att bidra till att utveckla vår tillsyn genom arbete med föreskrifter, standarder och inspektionsstöd. Mycket av arbetet bedrivs i projektform tillsammans med andra enheter och/eller med våra inspektörer ute i regionerna. Ett gott samarbete med andra myndigheter, arbetsmarknadens parter och branschorganisationer är oerhört viktigt för vårt arbete.

Exempel på arbetsuppgifter: delta i utredningar och föreskriftsarbeten, svara på remisser, bidra med yttrande i överklagningsärenden, genomföra utvärderingar, besvara frågor från allmänheten samt vara ett stöd för våra inspektörer. Andra arbetsuppgifter som kan bli aktuella är t ex EU-arbete och nationellt/internationellt standardiseringsarbete. Det finns goda möjligheter till kompetensutveckling.

Vi söker dig som har


Högskoleexamen om minst 120 p enligt det gamla systemet eller 180 hp enligt det nya systemet, eller annan utbildning tillsammans med relevant arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
Minst 5 års arbetslivserfarenhet efter avslutad examen.
Lätt för att uttrycka dig i tal och skrift i det svenska språket. 
  Det är meriterande om du har  

flerårig arbetslivserfarenhet inom transportområdet eller industrin, myndigheter eller branschorganisationer
erfarenhet av att arbeta strategiskt med förebyggande arbetsmiljö/säkerhetsarbete 
erfarenhet av att samarbeta med myndigheter och företrädare för olika organisationer och branscher
erfarenhet av att arbeta utifrån ett människa-teknik-organisation (MTO) perspektiv
erfarenhet av att leda projekt och arbetsgrupper
erfarenhet av att bygga nätverk
erfarenhet av omvärldsspaning och analysarbete.
Som person är du både analytisk, strukturerad och har förmågan att kunna arbeta i flera projekt samtidigt. Du har lätt för att tänka i nya banor, finna lösningar på problem, har intresse för att utveckla nya arbetssätt och digitala verktyg. Vi ser det viktigt att du har en god samarbetsförmåga och har lätt för att utveckla relationer internt och externt och även har en god pedagogisk förmåga.  Du förstår komplicerade språkliga underlag och producerar egna dokument av hög kvalitet.

Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Mer om anställningen

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och är placerad i nya lokaler i Solna Business park på Svetsarvägen 12 i Solna. Vi har individuell lönesättning samt tillämpar provanställning om sex månader. Läs mer om vad vi erbjuder på vår hemsida av.se/arbeta hos oss .

Arbetsmiljöverket erbjuder en attraktiv arbetsplats som ska vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Att vi är olika bidrar till att verksamheten blir effektiv och för att kunna ta tillvara på varje medarbetares kompetens har vi ett inkluderande synsätt. Integrering av jämställdhet och tillgänglighet i alla delar av verksamheten är en självklarhet.

Som medarbetare tar du ansvar för dina arbetsuppgifter och bidrar till helheten genom att visa engagemang och hänsyn i samarbetet med andra. Du agerar efter våra värdeord ”trovärdig, kommunikativ och offensiv” samt har ett likabehandlingsperspektiv i din vardag. Tillsammans ska vi lyckas nå våra verksamhetsmål, bidra till en hälsosam arbetsmiljö och verka för en lärande arbetsplats.

I myndighetsrollen finns lagstadgade krav som sätter ramar för arbetet, och du behöver följa de regler, policys och rutiner som styr myndighetens verksamhet.

Om du har frågor

Frågor om tjänsten besvaras av enhetschef Solfrid Nilsen. Fackliga kontaktpersoner är för fackförbundet ST, Gulli Saeidy och för Saco, Krister Janson samt för Seko, Jenny Bengtsson. Samtliga nås på telefonnummer, 010-730 90 00.

Rekryteringen sköts av Arbetsmiljöverket och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.

I och med kommande semesterperiod så har vi annonsen utannonserad över sommaren och kommer främst finnas tillgängliga för frågor i slutet av annonseringsperioden. Och vi avser att påbörja urvalsarbetet efter sista ansökningsdagen.

Ansvarig enhetschef, Solfrid Nilsen är tillgänglig för frågor fram till den 1 juli- därefter tillgänglig på nytt från och med den 12 augusti.

Välkommen med din ansökan senast den 15 augusti 2021

Ansök genom att klicka på länken nedan.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning

Lön

Individuell

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid Tillsvidare