arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Handläggare inom folkbokföring

  • Yrkesroll

    Folkbokföringshandläggare

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    14 oktober

  • Sök jobbet senast

    27 oktober

Om jobbet

Vill du vara med på folkbokföringens förändringsresa? Vill du arbeta i en handläggande roll med många kundkontakter? I det här jobbet får du möjligheten att kombinera en hög servicenivå med en analytisk förmåga och nytänkande.

Om jobbet

Som handläggare inom folkbokföring arbetar du med utredningar, analyser samt fattar beslut i olika folkbokföringsärenden. Arbetet utgår från bosättning och du kommer att registrera och utreda för att vi skall få ett korrekt folkbokföringsregister. Du möter människor med olika bakgrund, främst via telefon eller skriftväxling. Arbetets innehåll, bredd och komplexitet bestäms utifrån verksamhetens behov och varierar således över tid.

Du får en introduktion och en handledare som kommer att stötta dig i ditt arbete. Du kommer sedan självständigt driva dina ärenden, men kommer även samverka med andra då vi arbetar teambaserat. Eftersom vi arbetar med ständiga förbättringar i vardagen och med att välja effektiva lösningar ser vi gärna att du har ett intresse och en drivkraft att bidra till att utveckla vårt arbete och våra rutiner. Inom folkbokföringen arbetar vi även aktivt med digitaliseringsprocesser och du kan i framtiden bli delaktig i olika förbättringsarbeten. Vi har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha en balans mellan arbete och fritid.

Vi är ca 110 medarbetare på enheten, varav ca 30 medarbetare arbetar på de två sektionerna som finns i Jönköping. Placeringsort är Jönköping.

Om dig


För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://www.skatteverket.se/omoss/jobbahososs/skatteverketsmedarbetarpolicy.4.5c281c7015abecc2e2010e5b.html.

I det här jobbet ska du:


- självständigt planera och driva ditt arbete framåt för att nå resultat
- vara hjälpsam och bemöta andra med vänlighet och respekt
- tala och skriva enkelt och tydligt
- vara noggrann
- vara bra på att samarbeta och stötta andra för att nå gemensamma mål
- trivas i en snabb, utvecklingsinriktad och föränderlig miljö.

Du ska även ha:


- högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom ekonomi, juridik eller samhällsvetenskap
- aktuell och relevant arbetslivserfarenhet av utredningsarbete.

Det är önskvärt att du har aktuell erfarenhet av en yrkesroll där du kommunicerar och skapar förtroende i kundmöten.

Bra att veta


Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.

https://www.skatteverket.se/omoss/jobbahososs.4.18e1b10334ebe8bc80004.html kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och inriktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverkets uppdrag är att bidra till att säkra finansieringen av den offentliga sektorn, bidra till ett väl fungerande samhälle och att motverka brottslighet. Vi skapar förtroende genom att vara lyhörda och ge alla ett bra bemötande. Genom att använda digitaliseringens möjligheter vill vi underlätta för privatpersoner och företag i deras vardag. Tillsammans gör vi samhället möjligt.