arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Handläggare inom folkbokföring

  • Ort

    Norrköping

  • Yrkesroll

    Folkbokföringshandläggare

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    20 juni

  • Sök jobbet senast

    18 juli

Om jobbet

Är du jurist, statsvetare eller samhällsvetare och trivs med både självständigt arbete och samarbete? Vill du skapa samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor? Som handläggare inom folkbokföring har du ett omväxlande och lärorikt arbete med många kontakter och handläggning av händelser i livets olika skeden.

Om jobbet


Arbetet innebär att du som folkbokföringshandläggare registrerar, utreder och fattar beslut i olika folkbokföringsärenden. Arbetets innehåll, bredd och komplexitet bestäms utifrån verksamhetens behov. Du möter människor med olika bakgrund, främst via telefon och skriftväxling.

Du planerar din egen arbetsdag och driver dina ärenden både självständigt och i samverkan med andra. Du arbetar nära dina kollegor och ni ger och får stöd av varandra. Är du intresserad kan du även delta i olika förbättrings- och utvecklingsuppdrag parallellt med dina vanliga arbetsuppgifter. Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.

Vi är ca 150 medarbetare på folkbokföringsenhet Östra, varav ca 55 medarbetare arbetar på de tre sektionerna som finns i Norrköping.

Om dig


För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/omoss/jobbahososs/arbetsplatsenochkollegorna/skatteverketsmedarbetarpolicy.4.5c281c7015abecc2e2010e5b.html.

I det här jobbet ska du:


- ha en hög serviceförmåga och ett gott bemötande över telefon och mail
- vara analytisk och fatta beslut utifrån befintliga regelverk
- ha en god samarbetsförmåga
- vara strukturerad och ha en förmåga att organisera ditt arbete
- vara utvecklingsorienterad och trivas i en föränderlig miljö
- ha ett stort driv och slutföra arbetsuppgifter inom givna ramar

Du ska även ha:


- en högskoleutbildning om minst 120p/180hp inom juridik, statsvetenskap eller samhällsvetenskaplig inriktning alternativ flerårig erfarenhet av handläggande arbete ifrån myndighet
- aktuell arbetslivserfarenhet av utredningsarbete

Det är önskvärt att du har aktuell arbetslivserfarenhet av bemötande via telefon.

Bra att veta


Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader. Intervjuer kommer att hållas under hösten 2019.

https://www.skatteverket.se/omoss/jobbahososs.4.18e1b10334ebe8bc80004.html kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och inriktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverkets uppdrag är att bidra till att säkra finansieringen av den offentliga sektorn, bidra till ett väl fungerande samhälle och att motverka brottslighet. Vi skapar förtroende genom att vara lyhörda och ge alla ett bra bemötande. Genom att använda digitaliseringens möjligheter vill vi underlätta för privatpersoner och företag i deras vardag. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Kontaktpersoner

Joakim Gullin, HR-specialist rekrytering

010-5743025


Hengameh Hadian, Sektionschef

010-5722095