arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Handläggare inom borgenärsområdet

  • Yrkesroll

    Inkassohandläggare

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    12 januari

  • Sök jobbet senast

    25 januari

Om jobbet

Är du ekonom och trivs med både självständigt arbete och samarbete? Som handläggare inom borgenärsområdet har du ett omväxlande och lärorikt arbete som innebär utredning och många kontakter.

Var med och gör samhället möjligt!

Om jobbet

Du arbetar med handläggning och utredning av ärenden som varierar i omfattning och komplexitet. Med stöd av lagar och regler gör du en bedömning av underlaget och fattar beslut som du sedan förmedlar till företagaren. Arbetet innebär många kontakter med företag som befinner sig i en svår ekonomisk situation.

Du kommer bland annat att jobba med att utreda och riskbedöma företag, göra ekonomiska analyser av företags betalningsförmåga på lång och kort sikt, arbeta med förebyggande arbete, handlägga betalningsuppmaningar och obetalda skatter, handlägga anstånd, arbeta med offensiv återkallelse av godkännande för F-skatt samt ansöka om konkurs. Även andra arbetsuppgifter kan förekomma som t ex hantering av tillfälliga anstånd.

Du planerar din egen arbetsdag och driver dina ärenden både självständigt och i samverkan med andra. Arbetet innebär många kontakter, exempelvis med kunder och andra myndigheter. Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.

Du tillhör skatteområde 5 på Skatteavdelningen, med placering i Göteborg.

Om dig

För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:


- självständigt planera och driva ditt arbete framåt för att nå resultat
- vara hjälpsam och bemöta andra med vänlighet och respekt
- tala och skriva enkelt och tydligt
- vara bra på att samarbeta och stötta andra för att nå gemensamma mål
- kunna analysera informationsflöden, se samband och fatta beslut.

Du ska även ha:


- högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom ekonomi
- aktuell arbetslivserfarenhet från t ex inkasso, myndighet med inriktning mot obeståndsfrågor/ekonomi eller bank.

Det är önskvärt om du har aktuell erfarenhet av att granska bokföring och göra ekonomiska analyser.

Bra att veta

Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

Med anledning av covid-19 genomför vi tills vidare våra intervjuer via videolänk. Det är viktigt att vi tillsammans minskar risken för smittspridning.

När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Inkassohandläggare

Lön

Individuell lönesättning

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

100 %. Tillträde: 20220401 Tillsvidareanställning