arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Handläggare Informationsvården

  • Yrkesroll

    Backofficepersonal

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    17 juni

  • Sök jobbet senast

    10 juli

Om jobbet

Beskrivning
Migrationsverket, Huvudkontor, Digitaliserings- och utvecklingsavdelningen

Supportenheten söker nu handläggare till Informationsvården på Migrationsverket i Norrköping.

På Supportenheten arbetar cirka 20 medarbetare varav 4 ingår i Informationsvårds-teamet. Medarbetarna i teamet har olika bakgrunder och kompetenser och hjälps tillsammans åt att lösa inkommande ärenden gällande felregistreringar. Du får jobba självständigt med stort ansvar där din insats både har stor betydelse för verksamheten och värdesätts, samtidigt finns utrymme för samarbete och kunskapsutbyte!

Som medarbetare på Migrationsverket kan du förvänta dig ett givande arbete i en dynamisk miljö som präglas av ett fokus på ständiga förbättringar, samarbete och respekt för människan. På Migrationsverket gör du skillnad och bidrar till samhällsnyttan, samtidigt som du får en trygg och stabil anställning.

Supportenheten är en del av Digitaliserings- och utvecklingsavdelningen och tillsammans med personal på övriga enheter arbetar vi med en helhetssyn kring IT-drift och support. Vår primära arbetsuppgift är att ge verksamheten support i deras arbete. Tillsammans med andra enheter arbetar vi även aktivt med att förbättra Migrationsverkets IT-infrastruktur och IT-system.

Arbetsuppgifter

Informationsvården har ett övergripande ansvar för att makulera, rätta och uppdatera information, på uppdrag av operativ verksamhet. Vi hanterar uppdateringar av folkbokföringsuppgifter som kommer från Skatteverket. Vi har även ett uppdrag att utbilda verkets personal i informationsvård så att förståelsen för vikten av god informationskvalitet ökar och felregistreringarna minskar.

Du kommer att arbeta i nära samarbete med Helpdesk och Secondline-teamet och vara en viktig länk i ”supportkedjan” på verket.

I tjänsten har du i huvudsak kontakt med medarbetare i prövningsverksamheten, på ambassaderna och tjänstemän på Skatteverkets folkbokföring.

Personliga kompetenser


Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera lösningar. Du är serviceinriktad och värdesätter att lösa problem tillsammans med dina kollegor och har god analytisk förmåga och ser vikten av att vara noggrann. Vidare är du flexibel och anpassar dig till rådande omständigheter samt ser möjligheter i förändringar. Du är även pedagogisk och har god förståelse för hur människan tar till sig kunskap och har förmågan att anpassa sättet att förmedla ett budskap till mottagare så att det når fram.

Krav


avslutad gymnasieutbildning, gärna med inriktning mot IT eller administration erfarenhet av administrativt arbete i moderna IT-miljöer god kommunikativ förmåga och goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift, eftersom du behöver kunna ta del av och delge komplex information på dessa språk  

- Då tjänsten kommer bli placerad i säkerhetsklass krävs även svenskt medborgarskap. Inför anställning kommer en säkerhetsprövning med registerkontroll genomföras

Meriter


- Erfarenhet av verksamhetssupport från annan myndighet
- Erfarenhet av att arbeta inom större organisationer
- Erfarenhet från Migrationsverkets verksamhet
- Kunskap om Arkivlagen; offentlighets och sekretess, GDPR

Upplysningar


- Anställningsform: Tillsvidareanställning
- Befattning: Handläggare
- Kontorsarbetstid
- Vi tillämpar individuell lönesättning
- Placering: Norrköping
- Tillträde: Snarast

På Migrationsverket är vi cirka 5 000 personer som arbetar med en av vår tids stora samhällsfrågor, och med uppgif­ter som rör människors liv och framtid. Varje dag söker sig människor till Sverige för att arbeta, studera, bo eller söka skydd här. Migrationsverkets uppdrag är att pröva ansök­ningar för dem som vill stanna i Sverige. I det större perspektivet bidrar vi till att migrationen till vårt land funge­rar och ett konkurrenskraftigt Sverige. Vi fyller en viktig roll i samhället - vårt jobb är viktigt på riktigt.

I vårt arbete som statstjänstemän handlar vi i enlighet med fattade beslut och visar omdöme vid uttalanden och agerande. Det krävs en hög säkerhets- och sekretessmedvetenhet hos oss och vi vägleds av den statliga värdegrunden och av mod, empati och tydlighet.

Vi använder urvalsfrågor i ansökningsförfarandet. Besvara dessa så utförligt du kan eftersom dina svar avgör om du är kvalificerad att gå vidare i rekryteringen eller inte. Vi använder också ofta tester för att vidare bedöma din skicklighet för den sökta tjänsten. Kallas du till intervju kan du behöva besvara frågor kopplat till säkerhet. 

För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar en jämn könsfördelning och mångfald.

Önskar du komma i kontakt med fackliga företrädare finns kontaktuppgifter till Saco-S, Seko och ST längst ned på vår Lediga jobb-sida på webben https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb.html

Migrationsverkets rekryteringar sker helt i vår egen eller upphandlade leverantörers regi. Vi undanber oss därför telefonsamtal och mejl från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Backofficepersonal

Lön

Individuell lönesättning

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

100%, heltid.. Tillträde: Snarast möjligt enligt överenskommelse Tillsvidareanställning