arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Handläggare förvaltningsärenden med placering i Norrköping

  • Yrkesroll

    Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    24 mars

  • Sök jobbet senast

    31 mars

Om jobbet

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu tre multihandläggare inom förvaltningsrätt till Rättsavdelningen med placering i Norrköping. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Rättsavdelningen ansvarar för myndighetens rättsliga styrning och stöd, hantering av förvaltningsrättsärenden samt informationsförvaltning. Avdelningen finns representerad i hela landet och består idag av närmare 800 medarbetare. Vårt mångsidiga uppdrag gör rättsavdelningen till en spännande arbetsplats med möjlighet till stor variation.

Den förvaltningsrättsliga verksamheten innefattar bland annat utfärdande av tillstånd att anordna idrottstävlingar, konserter, demonstrationer och använda offentlig plats eller genomförande av sprängning, utfärdande och återkallande av ordningsvaktsförordnanden, bestridande av parkeringsanmärkning samt utfärdande och återkallande av tillstånd att inneha vapen. Vissa arbetsuppgifter utförs i nära samarbete med den polisoperativa verksamheten.

ARBETSUPPGIFTER

Som multihandläggare av förvaltningsrättsliga ärenden kommer du arbeta med att handlägga våra olika rättsområden exempelvis ordningslag, lag om ordningsvakter, lag om felparkeringsavgift samt vapenlagen. Arbetsuppgifterna består till stor del av att göra juridiska ställningstaganden genom att pröva inkomna ansökningar och att skriva beslut som du antingen ska föredra för beslutfattare eller själv besluta i. Handläggningen sker främst i polisens digitala ärendehanteringssystem. Rollen innebär dagliga kontakter inom Polismyndigheten samt kontakter med allmänheten, företag, kommuner och andra myndigheter.

KVALIFIKATIONER

Detta är en möjlighet för dig som har:
  • 3-årig gymnasieexamen eller annan utbildning som arbetsgivare bedömer som likvärdig
  • minst ett års yrkeserfarenhet av handläggning i närtid inom offentlig förvaltning
  • god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
  • god datorvana
  • B-körkort
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
  • juridiska kunskaper/erfarenhet av att söka i lagtext och att göra juridiska bedömningar
  • erfarenhet av IT-baserade dokument- och ärendehanteringssystem
  • erfarenhet av handläggning av myndighetsärenden
  • kunskaper inom relevant lagstiftning
För att vara framgångsrik och trivas i rollen som handläggare behöver du vara självgående och ta ansvar för dina arbetsuppgifter och driva dina ärenden. Då tjänsten innebär många kontaktytor samt samarbete mellan rättsavdelningens olika enheter och grupper behöver du ha god samarbets- och kommunikationsförmåga. Arbetet har tidvis högt tempo vilket kräver att du har ett strukturerat arbetssätt med förmåga att prioritera och arbeta systematiskt.

Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

ÖVRIGT

Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Norrköping
Arbetstid: Heltid, flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare, Rättsavdelningen, Norrköping, Rättsenhet Öst, Förvaltningsrätt, Grupp 3 Öst

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 31 mars 2020. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan, uppmärkt med ref.nr. C36335/2020, per post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta berörd HR-konsult.

Varmt välkommen med din ansökan!

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 30 000 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

Lön

Enligt avtal.

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid. Heltid, flextid Tillsvidareanställning, tillträde: Enligt överenskommelse.