arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Handläggare -var med och utveckla krisberedskapen och det civila försvaret

  • Yrkesroll

    Departementssekreterare

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    23 juli

  • Sök jobbet senast

    23 augusti

Om jobbet

Enheten för samordning av samhällets krisberedskap, Justitiedepartementet
Vill du få möjlighet att utveckla krisberedskapen och det civila försvaret tillsammans med skickliga kollegor? Har du akademisk utbildning och erfarenhet av styrnings- och uppföljningsarbete inom statlig verksamhet? Då kan vi erbjuda dig en självständig roll i händelsernas centrum med meningsfulla arbetsuppgifter som bidrar till samhällsutvecklingen.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag. 
Som handläggare vid enheten för samordning av samhällets krisberedskap får du vara en del av den verksamhet som ansvarar för samordnings-, utvecklings- och styrningsfrågor för att förstärka och följa upp samhällets krisberedskap och det civila försvaret. Dina huvudsakliga uppgifter kommer vara att hantera olika delar av enhetens arbete inom dessa områden. Det kan även bli aktuellt med olika samordningsuppgifter inom enhetens övriga områden, t.ex. inom områdena skydd mot olyckor och informationssäkerhet. Kärnan i ditt arbete består i att analysera olika sakförhållanden och uppnådda resultat samt föreslå förbättringar och utvecklingsmöjligheter. Du kommer att utarbeta skriftliga underlag som du föredrar för den politiska ledningen. En viktig del i arbetet handlar också om att stötta andra departement i arbetet med att utveckla krisberedskapen och det civila försvaret inom deras ansvarsområden. I ditt dagliga arbete ingår även att ta fram underlag till den politiska ledningen i olika aktuella frågor, ofta med kort framförhållning och du bör därför tycka det är roligt att arbeta under förhållanden där du får vara beredd på det oförutsedda. Vid omfattande eller komplexa olyckor eller vid inträffade kriser kommer du vid behov även att delta i enhetens samlade åtgärder. Ditt arbete präglas av ett nära samarbete med övriga handläggare på enheten och i Regeringskansliet samt med andra myndigheter och relevanta aktörer. Tillsammans med professionella kollegor kommer du att bidra till samhällsutvecklingen. Varje dag.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se

Din bakgrund

Vi söker dig som har akademisk examen och erfarenhet från arbete med styrnings- och uppföljningsarbete inom statlig verksamhet. För att lyckas i rollen måste du även ha goda kunskaper om statlig förvaltning och den statliga budgetprocessen. Har du erfarenhet av arbete inom Regeringskansliet och/eller av arbete med frågor inom enhetens verksamhetsområde är det meriterande. Även erfarenhet av arbete inom EU-systemet är meriterande.

Dina egenskaper

Som handläggare hos oss behöver du ha en god analytisk förmåga och kunna dra slutsatser utifrån komplexa underlag. Du behöver ha gott omdöme och god samarbetsförmåga då arbetet innebär många kontaktytor, både internt och externt. I arbetet ingår att hantera uppgifter av olika dignitet samtidigt, vilket kräver att du är strukturerad och kan planera, organisera och prioritera ditt arbete. Du är noggrann, kvalitetsmedveten och uttrycker dig väl, både muntligt och skriftligt på såväl svenska som engelska, och trivs med att arbeta i ett högt tempo med fokus på problemlösning och leverans.

Övrigt

Anställningen inleds med sex månaders provanställning. Tillträde snarast.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Är du intresserad

Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Cecilia Löfgren som är enhetschef, på 08-405 27 33. Du är också välkommen att kontakta personalspecialist Jennifer Hill på 08-405 55 17. Fackliga kontaktpersoner är Camilla Wälikangas för Saco och Susanne Wiener för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 23 augusti 2020.

 

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Justitiedepartementet, som är ett av elva departement, ansvarar för rättsväsendets myndigheter, migrations- och asylfrågor samt krisberedskap. Justitiedepartementet ansvarar också för lagstiftningen inom områdena för statsrätt och allmän förvaltningsrätt, civilrätt, processrätt, straffrätt samt migrations- och asylrätt.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Departementssekreterare

Lön

Individuell lönesättning

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat