arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Handläggare – arbeta med samhällets digitalisering

  • Yrkesroll

    Departementssekreterare

  • Anställning

    Heltid, 6 månader eller längre

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    18 juni

  • Sök jobbet senast

    19 juli

Om jobbet

Enheten för digitalisering, Infrastrukturdepartementet

Vill du arbeta med främjande av digitaliserings möjligheter i samhället? Har du erfarenhet av att arbeta med samhällets digitalisering och av policyarbete så har vi en spännande tjänst att erbjuda dig.
 
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer du fokusera på frågor inom området digitaliseringspolitik. Det handlar om arbete för att främja de möjligheter som digitaliseringen för med sig och bidra till en hållbar digitalisering i samhället. Områden som enheten arbetar med är bland annat digital kompetens, digital infrastruktur och digital innovation. Inom området digital innovation handlar det till exempel om frågor om data och artificiell intelligens. Tillsammans med professionella kollegor kommer du att bidra till samhällsutvecklingen.
 
Dina grundläggande arbetsuppgifter kommer att vara handläggning av ärenden, framtagande av beslutsunderlag och taleunderlag till den politiska ledningen (både fakta och policy), förhandlings- och lagstiftningsarbete samt beredning/hantering av EU- och andra internationella frågor. Ditt arbete präglas av nära dialog och samarbete med departementets ledning, andra enheter inom departementet och Regeringskansliet samt med andra myndigheter.
 
Som handläggare på enheten för digitalisering får du vara en del av den verksamhet som ansvarar för frågor som rör politiken för informationssamhället, dvs övergripande frågor om digitalisering samt frågor om elektronisk kommunikation och post. Digitalisering och it inom offentlig förvaltning kommer också att ingå i enhetens uppdrag då en organisatorisk förändring kommer äga rum i närtid.
 
Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.
 
Din bakgrund
Du har akademisk examen med en för verksamheten relevant inriktning, till exempel som statsvetare eller ekonom. Du har erfarenhet av policyarbete och arbete inom området samhällets digitalisering (till exempel digital kompetens, digital infrastruktur eller digital innovation). Vidare har du goda språkkunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift. Det är meriterande och du tidigare arbetat i Regeringskansliet och har erfarenhet av samhällsekonomiska analyser och effekterna av digitalisering. Vi ser också gärna att du har erfarenhet av EU-relaterat och/eller annat internationellt arbete, kunskap om elektronisk kommunikation och att du har vana av att arbeta i roller där samverkan och samordning varit viktiga inslag.

Dina egenskaper

För att passa i rollen behöver du vara strukturerad, strategisk och mål- och resultatinriktad. Du har god prioriteringsförmåga, är noggrann och ett gott omdöme. Då arbetet innebär många kontakter behöver du ha god kommunikativ förmåga och god samarbetsförmåga. Du är också lyhörd och flexibel, vilket innebär att du snabbt kan anpassa dig till nya situationer.

Övrigt

Tidsbegränsad anställning ca 6 månader. Det kan finnas möjlighet till fortsatt anställning.
Intervjuer kommer att genomföras i augusti. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.
 
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Pia Högset som är tf gruppchef, på 08-405 26 35 eller Helena Bäckström som är tf enhetschef, på 08-405 11 16. Du är också välkommen att kontakta HR-specialist Caroline Idermark på 08-405 23 98. Fackliga kontaktpersoner är Fredrik von Malmborg för Saco och Tobias Tengström för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 19 juli 2020.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Infrastrukturdepartementet ansvarar för frågor som rör transporter och infrastruktur, digitalisering och it, postfrågor samt energifrågor.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Departementssekreterare

Lön

Individuell lönesättning

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat