arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Handläggare - delta i utvecklingen av yrkestrafikområdet

  • Yrkesroll

    Departementssekreterare

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    10 november

  • Sök jobbet senast

    24 november

Om jobbet

Transportmarknadsenheten, Infrastrukturdepartementet

Vill du delta i utvecklingen av yrkestrafikområdet tillsammans med kunniga och professionella kollegor? För dig med relevant akademisk utbildning och erfarenhet från handläggande uppgifter inom området kan vi erbjuda ett omväxlande och intressant arbete som bidrar till samhällsutvecklingen.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Transportmarknadsenheten ansvarar för regelutveckling inom transportområdet samt frågor rörande transportmarknadens funktionssätt avseende vägtrafik, sjöfart, luftfart och järnväg. Du kommer i huvudsak arbeta med frågor inom yrkestrafikområdet (till exempel behörigheter, tillsyn och kontroll, sociala frågor inkl. kör- och vilotider samt registerfrågor på trafikområdet).

Då dina arbetsuppgifter kommer att ha såväl nationell som EU och internationell inriktning kommer du att ha många kontaktytor och möta en dynamisk och utvecklande arbetsmiljö där du förväntas driva dina frågor och ta fram underlag tillsammans med andra. Beträffande det internationella arbetet innebär det att du förbereder och deltar i förhandlingar dels i EU:s ministerråd, dels i internationella organisationer och fora med anknytning till yrkestrafikområdet. Regelutveckling, såväl nationell som internationell, är centrala delar av ansvarsområdet. Det krävs ofta snabba ställningstaganden i dagsaktuella frågor och du bör därför tycka det är roligt att arbeta under förhållanden där du får vara beredd på det oförutsedda.

Du kommer även handlägga uppgifter inom ramen för Regeringskansliets förvaltningsarbete med att bereda inkomna ärenden, statsrådets svar på frågor och interpellationer från riksdagen och andra underlag till Infrastrukturdepartementets politiska ledning.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund

Vi söker dig som har relevant akademisk utbildning och några års erfarenhet från handläggande arbetsuppgifter inom sakområdet. Har du juridisk utbildning eller erfarenhet av regelutvecklings- och förhandlingsarbete, gärna från internationell miljö, är det meriterande. Det är också meriterande om du har tidigare erfarenhet av transportsektorn liksom erfarenhet av arbete inom eller gentemot EU:s institutioner eller FN-organ. Det är ett krav att du har kunskap om yrkestrafikområdet och talar och skriver svenska och engelska obehindrat.

Dina egenskaper

Som handläggare hos oss behöver du vara lösningsinriktad, ha ett flexibelt förhållningssätt och förmåga och vana att självständigt driva processer. Du har en god samarbetsförmåga och känsla för när och vad andra behöver för information. Vidare har du en god analytisk förmåga och förmåga att skriftligt och muntligt förmedla komplex information. Det är en självklarhet att du har hög integritet och gott omdöme.

Övrigt

Anställningen inleds med sex månaders provanställning.

En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Maria Gelin som är enhetschef, på 08–405 90 56. Du är också välkommen att kontakta tf personalchef Gunilla Lundberg på 08-405 24 51. Fackliga kontaktpersoner är Fredrik von Malmborg för Saco och Tobias Tengström för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 24 november 2020.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Infrastrukturdepartementet ansvarar för frågor som rör transporter och infrastruktur, digitalisering och it, postfrågor samt energifrågor.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Departementssekreterare

Lön

Individuell lönesättning

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat