arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Handläggare - arbeta med frågor om bostadspolitik och bostadsförsörjning

  • Yrkesroll

    Departementssekreterare

  • Anställning

    Heltid, 6 månader eller längre

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    4 september

  • Sök jobbet senast

    25 september

Om jobbet

Enheten för bostäder och byggande, Finansdepartementet

Är du en noggrann och utåtriktad person som tycker om att ge god service? Då kan vi erbjuda ett stimulerande arbete i en händelserik miljö. Som medarbetare på enheten för bostäder och byggande får du hantera spännande frågor i en verksamhet som bistår den politiska ledningen.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Som handläggare på enheten för bostäder och byggande kommer du att bereda regeringsärenden inom framför allt bostadsområdet bl.a. propositioner, skrivelser, departementspromemorior, utredningsdirektiv och uppdrag. Du kommer att ta fram förslag och underlag inför regeringens beslut i olika bostadspolitiska frågor, särskilt frågor som rör bostadsförsörjning och därtill näraliggande frågor samt tillhörande författningar.

Du kommer att bidra med sakkunskap om bostadsrelaterade frågor såsom bostadsförsörjning rent allmänt och t.ex. frågor om etablering och inträde på bostadsmarknaden samt privatbostadsuthyrning. Vidare kommer du att bistå politiska ledningen med underlag och handläggning av löpande arbetsuppgifter t.ex. svar på interpellationer och riksdagsfrågor. Till arbetet hör löpande kontakter med myndigheter och organisationer, i viss mån även med aktörer utomlands.

På enheten för bostäder och byggande arbetar idag 14 personer. Enheten ansvarar för regeringsärenden inom det bostadspolitiska området och arbetar med frågor om bostadsmarknaden i stort, bostadsbyggande, bostadsförsörjning samt frågor om hur bostäder och andra byggnader byggs och utformas. Enheten ansvarar för myndighetsstyrningen av Boverket.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se

Din bakgrund

Du har akademisk utbildning inom samhällsvetenskap, juridik eller annat relevant område. Du har erfarenhet från arbete inom bostadsområdet i statlig eller kommunal förvaltning samt mycket goda kunskaper om bostadsområdet. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete inom Regeringskansliet med frågor relaterade till bostadsområdet och kunskaper om regelverket inom bostadsområdet.

Dina egenskaper

Du trivs med att arbeta enskilt såväl som i grupp och har därför ett flexibelt förhållningssätt och en god samarbetsförmåga. Du är resultatorienterad, självgående och stresstålig. Du har ett strukturerat arbetssätt och en problemlösande analysförmåga. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Anställningen är ett vikariat på elva månader, januari-november 2020. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta enhetschef Annika Gottberg på 08-405 82 22. Du är också välkommen att kontakta personalspecialist Monica Häggkvist på 08-405 2162. Fackliga kontaktpersoner är Peter Österberg för Saco och Lotta Nordqvist för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 25 september 2019.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Finansdepartementet, som är ett av elva departement, ansvarar för finanspolitiken och frågor som rör finansmarknad, internationellt ekonomiskt samarbete, förvaltningspolitik, län, kommuner och landsting, prognoser och nyckeltal, skatter, spelfrågor, konsumentfrågor samt statens budget.