arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Handläggare - arbeta med frågor inom socialförsäkringsområdet

  • Yrkesroll

    Departementssekreterare

  • Anställning

    Heltid, 6 månader eller längre

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    17 februari

  • Sök jobbet senast

    8 mars

Om jobbet

Socialförsäkringsenheten, Socialdepartementet

Är du en samhällsintresserad jurist med intresse för frågor som rör socialförsäkringen? Vill du arbeta i högt tempo med fokus på problemlösning och leverans tillsammans med professionella och kunniga kollegor? Då kan det vara dig vi söker till en tidsbegränsad roll som handläggare för frågor inom socialförsäkringsområdet, med fokus på ekonomisk familjepolitik.  

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Som handläggare på Socialförsäkringsenheten har du varierande arbetsuppgifter som omfattar allt från att utarbeta och bereda propositioner, utredningsdirektiv och myndighetsuppdrag, till att analysera och sammanställa underlag till departementets politiska ledning och svara på frågor och interpellationer från Riksdagen. 

Arbetsuppgifterna kan spänna över socialförsäkringens olika områden men med huvudsakligt fokus på frågor som rör ekonomisk familjepolitik, socialförsäkringens administration och kontrollfrågor. I arbetet ingår även att presentera det svenska systemet och politiken på socialförsäkringsområdet, såväl nationellt som internationellt.
Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund

Vi söker dig som har avslutad akademisk utbildning med juridisk inriktning och erfarenhet av lagstiftningsarbete. Erfarenhet av arbete med socialförsäkringsfrågor är meriterande liksom erfarenhet från arbete i Regeringskansliet, annan politikerstyrd organisation, myndighet eller region.

Du måste ha mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift och god kunskap om svensk statsförvaltning. Kunskap om socialförsäkringen, dess regelverk förmåner och administration är meriterande. Kunskap om frågor om personuppgiftsbehandling och dataskyddsbestämmelser är också meriterande.  

Dina egenskaper

Vi söker en självgående person med gott omdöme som är initiativrik och samarbetsinriktad. Du ska ha förmåga att snabbt sätta dig in i och analysera komplexa frågeställningar och fatta snabba beslut. Du har förmåga att knyta och utveckla kontakter samt att effektivt och självständigt hantera och prioritera i stora informationsmängder. Du behöver kunna arbeta under tidspress och hantera flera arbetsuppgifter samtidigt med bibehållen kvalitét. 

Det är viktigt att du snabbt kan anpassa dig till förändrade förutsättningar och att du trivs i en miljö där ditt mer långsiktiga och strategiska arbete kombineras med snabba beställningar med kort leveranstid. Du ska ha god förståelse för kraven i en politiskt styrd verksamhet och förståelse för Regeringskansliets roll och funktion. 

Övrigt

Tidbegränsad anställningen till den sista februari 2022. Det kan finnas möjlighet fortsatt anställning.   

Tillträde snarast


En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?

Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Susanne Mattson som är gruppchef på 08-405 39 72 eller Therese Karlberg som är enhetschef på 08-405 53 76. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Fredrik Sydstrand på 08-405 33 89. Fackliga kontaktpersoner är Håkan Nyman för Saco och Kristoffer Lundberg för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 8 mars 2021

 

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Socialdepartementet, som är ett av elva departement, ansvarar för frågor som rör samhällets välfärd. De handlar om folkhälsa och sjukvård, socialtjänst inklusive äldreomsorg, omsorg om och rättigheter för personer med funktionsnedsättning, sjuk- och föräldraförsäkring, pensioner, samt premiepensionssystemet.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Departementssekreterare

Lön

månadslön

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat