arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Handläggare - arbeta med arbetsrätt och arbetsmiljö

  • Yrkesroll

    Departementssekreterare

  • Anställning

    Heltid, 6 månader eller längre

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    13 november

  • Sök jobbet senast

    30 november

Om jobbet

Enheten för arbetsrätt och arbetsmiljö, Arbetsmarknadsdepartementet

Har du arbetat kvalificerat med arbetsrätt eller arbetsmiljöfrågor och är en analytisk och kvalitetsmedveten person? Då kan du vara en av våra nya medarbetare. Vi kan erbjuda dig en självständig roll i händelsernas centrum med högt prioriterade och meningsfulla arbetsuppgifter som bidrar till samhällsutvecklingen.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.

Som handläggare hos oss kommer du att arbeta med frågor inom arbetsrätt- och/eller arbetsmiljöområdet, men även frågor inom enhetens övriga områden kan bli aktuella som myndighetsstyrning. Du kommer bl. a. att få medverka i utrednings-, analys-, lagstiftnings- och policyarbete som inkluderar arbete med olika EU-frågor. Arbetet innebär många kontakter såväl internt i departementet och inom regeringskansliet, som externt i EU-sammanhang och internationellt.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se

Din bakgrund

Vi söker dig som har högskoleexamen gärna inom samhällsvetenskap eller juridik. Om du har specialiserat dig inom arbetsrätt eller arbetsmiljö under din utbildning är det meriterande. Du ska ha erfarenhet av kvalificerat arbete med arbetsrättsliga frågor eller arbetsmiljöfrågor. Erfarenhet av kvalificerat arbete i riksdagen, myndighet, organisation eller advokatbyrå är meriterande. Har du arbetat med utredande eller handläggande arbete i Regeringskansliet är även det meriterande liksom om du har arbetat med EU-frågor. Du har god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift både på svenska och engelska.

Dina egenskaper

För att passa för arbetet behöver du vara analytisk, ha god samarbetsförmåga och kunna anpassa dig efter ändrade förutsättningar. Det är även viktigt att du är kvalitetsmedveten, resultatinriktad, har ett gott omdöme och trivs i att arbeta i ett högt tempo.

Övrigt

Vikariat till och med december 2021, det kan finnas möjlighet till fortsatt anställning. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Karin Söderberg som är enhetschef, på 08-405 11 26. Du är också välkommen att kontakta personalhandläggare Anna Mia Halvarsson på 08-405 9760. Fackliga kontaktpersoner är Ann-Sofie Mattson för Saco och Susanna Ståhl för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 30 november 2020.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Arbetsmarknadsdepartementet, som är ett av elva departement, ansvarar för frågor och ärenden som rör arbetsmarknad, arbetsrätt och arbetsmiljö. Departementet ansvarar också för arbetet för ökad jämställdhet mellan kvinnor och män och mänskliga rättigheter på nationell nivå. Dessutom ansvarar departementet för arbetet för integration, mot segregation, rasism och diskriminering samt för att stärka hbtq-personers och barns rättigheter.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Departementssekreterare

Lön

Individuell lönesättning

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat