arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Förvaltningsledare IT

  • Yrkesroll

    IT-samordnare

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    2 september

  • Sök jobbet senast

    30 september

Om jobbet

Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag.  

Vi vill bli fler!

På Transportstyrelsens IT-avdelning är vi idag cirka 260 anställda samt ett antal konsulter. Vi vill nu bli fler anställda och minska andelen konsulter. Därför vill vi att just du kommer till oss, som anställd, och hjälper oss med vårt samhällsuppdrag. Här får du chansen att jobba med unika system som verkligen har betydelse för samhället, nu och i framtiden.

Hos oss är du viktig


Gillar du att jobba i team och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett modernt chefs- och medarbetarskap samt ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg och stabil arbetsplats som månar om din hälsa med bland annat tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltaget antal semesterdagar, förskottssemester och lediga klämdagar.

Som förvaltningsledare it kommer du att ansvara för förvaltning och utveckling av myndighetens BI-lösningar inom Förvaltningsobjektet Beslutsstöd (FO BS). Du får leda team som jobbar med det senaste inom Business Intelligence/Analytics och stödja myndigheten och andra externa aktörer i analys, uppföljning och beslutsfattande.

Idag har vi en fullskalig beslutsstödsplattform inom Microsoft och Qlikview. Just nu ökar vi förmågan inom self service, tjänstebaserade lösningar och AI.

Läs mer om hur det är att jobba med IT hos oss på Transportstyrelsen --> https://transportstyrelsen.se/sv/Om-transportstyrelsen/jobba-hos-oss/att-jobba-pa-transportstyrelsen/jobba-med-it-hos-oss/

Du kommer att

  • tillsammans med verksamheten planera och prioritera de uppdrag som ingår i förvaltningsplanen
  • leda och koordinera förvaltningsobjektets resurser och uppdrag
  • följa upp förvaltningsobjektets leveranser och uppdrag
  • budgetera och följa upp förvaltningsobjektets ekonomiska utfall
  • delta i förvaltningsområdets utredningar och analyser, både organisatoriska och tekniska

Du måste ha

  • akademisk examen inom it-området, eller motsvarande kunskap förvärvad på annat sätt som arbetsgivaren bedömer likvärdig
  • minst 2 års arbetslivserfarenhet av ledning och styrning av grupper i projekt eller förvaltning
  • kunskap och arbetslivserfarenhet av BI/Analytics, statistik och analysarbete
  • arbetat med agila metoder som t ex scrum eller kanban
  • goda kunskaper i svenska och engelska.

Det är meriterande om du också har

  • erfarenhet av förändringsledning
  • erfarenhet av att arbeta med it i en stor och komplex organisation
  • kunskap om budgetarbete och ekonomisk uppföljning
  • erfarenhet av verktyget ADS/TFS

Vi vill att du

  • är nyfiken på utvecklingen inom BI/Analytics och har stor personlig drivkraft och engagemang för området
  • är kommunikativ; du gillar att skriva, berätta och förklara för olika målgrupper
  • är lyhörd
  • har lätt för att ta kontakter, skapa och behålla goda relationer
  • trivs med att få och ta stort ansvar för ditt arbetsområde
  • har förmåga att prioritera bland arbetsuppgifter samt koordinera och följa upp parallella aktiviteter
  • är strukturerad och har helhetssyn.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Intresserad?

Anställningen är tillsvidare med placering i Örebro. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. Tjänsten är säkerhetsklassad vilket innebär att man ska vara svensk medborgare och att säkerhetsprövning kommer att föregå beslut om anställning.

Du är välkommen att kontakta sektionschef


Martine Ahlse,  010- 495 62 15 martine.ahlse@transportstyrelsen.se

Saco, Peter Tang, och ST, Joakim Wenck nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.

Ansök


Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2020-7372. Vi behöver din ansökan senast den 30 september. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem och kan komma att använda urvalstest.

Välkommen att bli vår nya kollega som anställd på Transportstyrelsens IT-avdelning! 

Kort om Transportstyrelsen


Antal anställda:
Ca 1 870.

Verksamhetsområden:

Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.

Verksamhetsorter:

Vi har medarbetare på 13 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.

Huvudkontoret ligger i Norrköping.

Läs mer om Transportstyrelsen


Kort om avdelning It

Transportstyrelsens it-avdelning stöder alla avdelningar i it-frågor och arbetar med arkitektur, systemutveckling, förvaltning och drift av it-system samt infrastruktur. Vi är 260 medarbetare.

Vi på Transportstyrelsens it-avdelning hjälper myndigheten i sitt arbete att möjliggöra morgondagens resor och transporter. Med modern teknik, spännande arbetsuppgifter och engagemang bidrar vi med samhällsnytta för både medborgare och företag i Sverige. Vårt arbete förändras kontinuerligt utifrån utvecklingen inom både teknik och samhälle. Vi pratar inte bara om framtiden – vi jobbar för att möjliggöra den.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • IT-samordnare

Lön

Individuell lönesättning

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat