arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Förundersökningsledare till Polisens kontaktcenter (PKC), Region Väst Falke

  • Ort

    Falkenberg

  • Yrkesroll

    Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    11 mars

  • Sök jobbet senast

    1 april

Om jobbet

Region Väst
Polisregion Väst består av Hallands och Västra Götalands län. Cirka 4 600 anställda arbetar för att genomföra polisens kärnuppdrag i de 55 kommunerna. Verksamheten i polisregionen är organiserad i fem polisområden, en regional utredningsenhet, en regional operativ enhet, en regional underrättelseenhet och ett regionkansli. I polisområdena finns lokalpolisområdena, som är kärnan i polisverksamheten. Nationella avdelningar finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten.

Operativa enheten

Den regionala operativa enheten arbetar med olika polisoperativa special-funktioner. Här finns gränspolissektionen, insatsstyrkan, operativa sektionen; där bland annat rytteriet och hundförarsamordningen finns, polisens kontaktcenter, regionledningscentralen och trafiksektionen. Verksamheten bedrivs i hela regionen och medarbetare finns i Bengtsfors, Falkenberg, Göteborg, Halmstad, Skara och Vänersborg.

Polisens kontaktcenter (PKC)
PKC i region Väst är en del av ett nationellt verksamhetsområde som finns i sju polisregioner i Sverige. Verksamhetsidén är att ge människor en möjlighet att anmäla brott och få svar på frågor på ett snabbt och enkelt sätt under årets alla dagar, dygnet runt. PKC har i dagsläget arbetsplatser i Göteborg, Bengtsfors och Falkenberg. PKC är en viktig del av myndighetens brottsutredande uppdrag och utgår från en helhetssyn; att brottsutredningen startar när händelsen kommer till Polisens kännedom och att inblandade aktörer ska känna sitt ansvar för utredningen och slutproduktens kvalitet.

ARBETSUPPGIFTER

I rollen som förundersökningsledare är du arbetsledare och ansvarar i huvudsak för att:
  • granska, kvalitetssäkra och förundersökningsleda ärenden inom ramen för polisens nationella utredningskoncept
• vara ett juridiskt stöd för operatörerna
  • delta i utbildningsinsatser och utvärderingar av verksamheten
• förbereda och lämna över brottsärenden till den organisatoriska enhet som enligt ärendefördelningsplanen eller samordningsprinciper har ansvaret för den fortsatta handläggningen
  • arbeta i samverkan både inom Polismyndigheten och med externa aktörer, som till exempel Åklagarmyndigheten
Rollen som arbetsledare innebär att lämna tydliga direktiv till dina medarbetare, såväl muntligt som skriftligt, i syfte att driva förundersökningen framåt. Du coachar, motiverar och stödjer dina medarbetare och skapar förutsättningar för dem att nå sin fulla potential.

Som arbetsledare är du en del av sektionens operativa ledning och du har därmed också ett arbetsmiljöansvar.

KVALIFIKATIONER

Vi söker dig som har:
  • Polisexamen eller juridisk utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för arbetet
  • Erfarenhet av brottsutredande arbete
  • God förmåga att på svenska uttrycka dig väl i tal och skrift

Meriterande

• Tidigare arbete i rollen som förundersökningsledare
  • Förundersökningsledarutbildning
  • Erfarenhet av arbetsledning, projektledning eller liknande
  • Erfarenhet av arbete vid ledningscentral, kontaktcenter eller utredningsverksamhet i jourmiljö.

Personliga egenskaper

Du har förmåga att inspirera andra och uppträder med mognad, integritet och mod. Du har helhetssyn och förståelse för polisens uppdrag och mål, särskilt beträffande utredningsverksamheten. Du vill medverka till ett öppet och tolerant klimat där mångfald, jämställdhet och polisens värdegrund är en självklarhet.

Du är lösningsinriktad, flexibel och kan hantera flera frågor parallellt. Du har lätt för att se mönster och sammanhang i komplex information. Du har god förmåga att fatta beslut vid tillräckligt underlag och är bra på att förmedla budskap såväl muntligt som skriftligt. Det är viktigt för dig att skapa delaktighet och motivation hos dina medarbetare och du kan agera med lugn och gott omdöme även under stressade situationer. Det är viktigt att du är öppen för utveckling och förändring av metoder och arbetssätt.

När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor.

ÖVRIGT

Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll och säkerhetsintervju enligt säkerhetsskyddslagen) kan komma att genomföras före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Polismyndigheten behandlar de personuppgifter som du lämnar till myndigheten för att kunna handlägga din ansökan på ett effektivt och rättssäkert sätt. Polismyndigheten är enligt 5 kap. 2 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) skyldig att registrera allmänna handlingar. Dina uppgifter sparas i maximalt två år och kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Mer information finns på www.polisen.se/personuppgifter/rattigheter

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut eller har frågor om ansökningsförfarandet ta kontakt med ansvarig HR-konsult.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner

Susanne Strandberg

114 14


Rina Lindeström

11414