arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Forskningsingenjör till KTH-Integrated Transport Research Lab

  • Ort

    Stockholm

  • Yrkesroll

    Civilingenjör, konstruktion, maskin

  • Anställning

    Heltid, 6 månader eller längre

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    21 december

  • Sök jobbet senast

    21 januari

Om jobbet

KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, historia och filosofi.

Arbetsuppgifter


Forskningscentrumet KTH Integrated Transport Research Lab (ITRL) söker just nu en forskningsingenjör.

Som forskningsingenjör i denna tjänst kommer du att ha tekniskt huvudansvar för utveckling och underhåll av de forskningsplattformar som finns på ITRL. Ansvaret gäller främst de fordonsplattformar som benämns RCV och RCV-E, men arbetet kommer även att innefatta plattformen Autonomous Vehicle Traffic Control Tower (AVTCT) samt Smart Mobility Lab vid behov.

Du kommer att ägna dig åt koordinering, konstruktion, planering, upphandling, integration och testning. Vidare kommer du att samverka med forskare internt på KTH samt ingenjörer på Ericsson, Scania och andra forskningspartner till ITRL. Du kommer även att dokumentera och skriva manualer för plattformarna samt koordinera såväl forskningsprojekt som studentprojekt knutna till plattformarna.

Huvudfokus i denna tjänst ligger främst på mekaniska och mekatroniska system och dess integration med styrsystemet i RCV och AVTCT plattformarna.  

Tjänsten är belägen på Campus KTH vid T-bana Tekniska Högskolan.

Kvalifikationer


För att kvalificera dig för tjänsten skall du ha civilingenjörsexamen inom maskinteknik, elektroteknik eller motsvarande. För tjänsten krävs dessutom erfarenhet av arbete med:

- Simulink Real Time
- Mekatronik
- Reglerteknik
- Batterisystem och elmotorer

Vidare är det meriterande om du har erfarenheter av:

- Projektledning
- Rapid prototyping
- Fordonsdynamik
- CAN-kommunikation i fordon

Som person tror vi att du är självgående, problemlösande, strukturerad samt har god kommunikativ förmåga i såväl tal som skrift. Svenska är inte ett krav eftersom mesta kommunikationen sker på engelska men bra kunnande i både svenska och engelska är ett önskemål.

I denna rekrytering kommer vi att lägga stor vikt på din personliga lämplighet samt på dina erfarenheter av prototypfordon och laboratorieverksamhet.

Fackliga representanter


Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på KTH:s webbsida. 

Ansökan


Du ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in. Din kompletta ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista dagen för ansökningsperioden.

Övrigt


Jämställdhet, mångfald och avståndstagande från alla former av diskriminering är både en kvalitetsfråga och en självklar del av KTH:s värdegrund.

För information om Behandling av personuppgifter i samband med rekrytering läs mer här.

Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

Kontaktpersoner

Mikael Nybacka, Universitetslektor

08-790 76 38


Maya Öberg, Personalhandläggare (enbart HR-frågor)

08-790 76 53