arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Försäkringsutredare inom sjukpenning/samordning i Gällivare

  • Yrkesroll

    Försäkringsutredare, försäkringskassa

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    2 september

  • Sök jobbet senast

    18 september

Om jobbet

Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Ansvar och arbetsuppgifter


Som försäkringsutredare gör du de sjukskrivna och samarbetspartners delaktiga i processen för återgång i arbete och bidrar med trygghet i samarbetet. Du tillämpar lagstiftningen på ett korrekt sätt, så att besluten om sjukpenning blir rättssäkra.

I ditt arbete ansvarar du för att handlägga ansökningar om sjukpenning på grund av nedsatt arbetsförmåga. Ditt arbete innebär att göra utredningar och analyser av underlag, framför allt läkarintyg. I arbetet ingår även att förklara beslut för de personer som inte får den ersättning som de ansökt om. Att löpande dokumentera vad som händer i alla ärenden är en viktig del i arbetet. Arbetsuppgifterna är till stora delar administrativa och innehåller uträkningar av inkomster samt utbetalningar. Som försäkringsutredare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

Som försäkringsutredare inom sjukpenning/samordning arbetar du både med sjukskrivna som har bedömts kunna återgå i arbete utan, eller med små, insatser från Försäkringskassan och med sjukskrivna som har bedömts ha ett behov av personlig kontakt och samordning av rehabiliteringsinsatser, för att kunna återgå i arbete.

Du har ofta kontakt med den enskilde, arbetsgivare och sjukvården, via telefon, brev eller e-post men samordnar och leder även möten där du och den enskilde, tillsammans med framför allt arbetsgivaren och behandlande läkare, planerar för återgången i arbete. Insatserna anpassas utifrån varje persons unika behov.

Som försäkringsutredare kommer du att ingå i ett team som ansvarar för planering och fördelning av arbetet. Ni arbetar aktivt med att utveckla era kunskaper och dela med er av era erfarenheter.

Som nyanställd får du en introduktionsutbildning och stöd av handledare under den första tiden. 

Vi söker dig som

  • har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
  • är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos enskilda och samverkanspartners
  • samarbetar effektivt för att nå gemensamma mål
  • agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
  • har ett systematiskt arbetssätt med en god förmåga att prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt
  • kan förstå och analysera komplexa frågor
  • har god kommunikativ förmåga
  • är handlingskraftig
  • har körkort för personbil

Det är meriterande om du:

  • har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
  • har god förmåga att professionellt möta människor i svåra livssituationer
  • har erfarenhet av arbete i en samordnande funktion med externa samarbetspartners
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Ett antal tjänster som Försäkringsutredare med inriktning sjukpenning och sjukpenning/samordning.
Tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Resor ingår i tjänsten. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del av i urvalsarbetet.

Kontaktpersoner

Chef Johnny Lahti, 010-111 27 12 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Linn Landin, 010-112 49 60 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Marie-Louise Johansson, 010-111 65 34, Saco-S: Ulrika Oppmark, 010-119 28 62 Seko: Eliza Grundström, 010-115 34 02

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 18 september 2019. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.