arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Försäkringsutredare inom Sjukförsäkring i Kristianstad

  • Ort

    Kristianstad

  • Yrkesroll

    Försäkringsutredare, försäkringskassa

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    5 november

  • Sök jobbet senast

    19 november

Om jobbet

Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Ansvar och arbetsuppgifter


Som försäkringsutredare ansvarar du för att handlägga ansökningar och fatta rättssäkra beslut om sjukpenning på grund av nedsatt arbetsförmåga. Arbetet sker enligt en given process. De sökande har oftast redan börjat arbeta igen när de lämnar in sin ansökan. Ditt arbete innebär att dagligen göra ett stort antal kortare utredningar och fatta beslut om sjukpenninggrundande inkomster (SGI) och utbetalningar. Vid behov tar du kontakt med den enskilde, arbetsgivare och sjukvården via telefon.

I uppdraget ingår även att arbeta en del av din tid schemalagt med att ta emot samtal och frågor inom hela sjukförsäkringsområdet. I kontakterna identifierar du behov, ger information i ärenden och vägleder i Försäkringskassans självbetjäningstjänster. Kommunikationen sker via telefon. I ditt uppdrag ingår även andra administrativa uppgifter inom sjukförsäkringen.

Det är avgörande för uppdraget att du tillämpar lagstiftningen på ett korrekt sätt, så att besluten om sjukpenning blir rättssäkra och att rätt information lämnas. Du ansvarar för att förklara beslut för de personer som inte får den ersättning som de ansökt om. Det ingår i dina arbetsuppgifter att löpande dokumentera vad som händer i alla ärenden. Ditt arbete följs upp kontinuerligt utifrån fastställda produktionsmål.

Som försäkringsutredare kommer du att ingå i ett team som ansvarar för planering och fördelning av arbetet. Ni arbetar aktivt med att utveckla era kunskaper och dela med er av era erfarenheter.

Som nyanställd får du en omfattande introduktionsutbildning och stöd av såväl chef, utsedda handledare som olika stödfunktioner t.ex. specialist och försäkringsmedicinsk rådgivare.

Vi söker dig som

  • har examen från högskola/universitet, eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
  • är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos enskilda och samverkanspartners
  • agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
  • har ett systematiskt arbetssätt med en god förmåga att prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt
  • kan förstå och analysera komplexa frågor
  • är handlingskraftig

Det är meriterande om du

  • har erfarenhet av utredningsarbete och beslutsfattande som påverkat individer, gärna på en myndighet
  • har erfarenhet av kundmöten via telefon i en tempofylld arbetsmiljö
  • har professionell erfarenhet av skriftlig och muntlig kommunikation
  • har erfarenhet av arbete inom socialförsäkringen
  • har vana av arbete med beräkningar och utbetalningar
  • har mycket god samarbetsförmåga och vana av att arbeta i team
  • har goda kunskaper om Försäkringskassans självbetjäningstjänster
  • har erfarenhet av jobba mot kvantitativa mål
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper

Övrigt

Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.

Kontakt


Chef: Linnéa Sjögren, 010-111 20 23 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Annika Sörensen, 010-111 66 00 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Linda Badom, 010-118 08 96. Saco-S: Marie Pettersson, 010-118 55 43. Seko: fseko@forsakringskassan.se

Ansökan


Välkommen med din ansökan senast den 19 november 2018.