arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Försäkringsutredare inom sjukersättning/samordning i Karlshamn

  • Yrkesroll

    Försäkringsutredare, försäkringskassa

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    29 april

  • Sök jobbet senast

    13 maj

Om jobbet

Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Ansvar och arbetsuppgifter

Som försäkringsutredare är du medarbetare i staten med uppdraget att utreda så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. I arbetet bedömer du om personen har rätt till sjukersättning genom att göra kvalificerade utredningar och analyser av underlag, framförallt läkarutlåtanden. Du lägger därefter fram förslag till beslut som tas av särskilt utsedda beslutsfattare. Du ansvarar för kontakter och samarbete med andra som individen kan behöva stöd av exempelvis hälso- och sjukvården och Arbetsförmedlingen. Kontakten med personerna har du främst via telefon. I förekommande fall utreder du också individens möjlighet till att delta i rehabiliterande och samordnade insatser. Som försäkringsutredare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer högre krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har ett högt säkerhetsmedvetande.

Du kan läsa mer om sjukersättning på vår webbplats.

Vi söker dig som:

  • har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
  • är stabil och förtroendeingivande
  • samarbetar effektivt för att nå gemensamma mål
  • agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
  • har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
  • kan förstå och analysera komplexa frågor
  • har god kommunikativ förmåga
  • har datorvana

Det är meriterande om du:

  • har arbetat med utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna inom en myndighet
  • har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i olika livssituationer
  • har erfarenhet av arbete i samordnande funktion med externa samarbetspartner
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid med tillträde från 1 oktober eller enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. Placeringsorter: Visby eller Karlshamn.

På grund av rådande situation med Covid -19 kommer intervjuer troligtvis att hållas via skype.

Kontaktpersoner

Chef: Henrik Jändel, tel 010-112 41 91(för frågor om tjänsten). HR-specialist: Susanne Österling, tel 010-119 56 20. (för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Farouk Medina Avila, tel 010-116 34 69 Saco-S: Sara Andersson, tel 010-111 59 18 Seko: Eliza Grundström, tel 010-115 34 02

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 13 maj. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Försäkringsutredare, försäkringskassa

Lön

Individuell lönesättning.

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat