arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Försäkringsutredare inom aktivitetsersättning i Visby

  • Yrkesroll

    Försäkringsutredare, försäkringskassa

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    25 mars

  • Sök jobbet senast

    11 april

Om jobbet

Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Ansvar och arbetsuppgifter

Som försäkringsutredare är du medarbetare i staten med uppdraget att utreda så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. I ditt arbete bedömer du om individen har rätt till aktivitetsersättning genom att göra kvalificerade utredningar och analyser av underlag, framförallt läkarutlåtanden. Du lägger därefter fram förslag till beslut som tas av särskilt utsedda beslutsfattare. Du identifierar också individens behov av insatser för att aktivt planera och samordna rehabilitering tillsammans med individen. Du ansvarar för kontakter och samarbeten med andra som individen kan behöva stöd av till exempel Arbetsförmedlingen, hälso- och sjukvården samt eventuellt föräldrar och skolan. Du träffar individen via digitala kanaler och i personliga möten. Som försäkringsutredare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer högre krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har ett högt säkerhetsmedvetande.

Du kan läsa mer om aktivitetsersättning på vår webbplats.

Vi söker dig som:

  • har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
  • är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos enskilda och samverkanspartner
  • samarbetar effektivt för att nå gemensamma mål
  • agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
  • har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
  • kan förstå och analysera komplexa frågor
  • har god kommunikativ förmåga
  • har datorvana

Det är meriterande om du:

  • har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer
  • har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i olika livssituationer
  • har kunskaper om olika typer av funktionsnedsättningar
  • vana av samverkan med olika externa aktörer
  • förmåga att hantera flera parallella digitala system
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Placering vid något av våra kontor i Sundbyberg, Sollentuna eller Visby. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska tester komma att användas som en del i urvalsarbetet.

Kontaktpersoner

Chef: Morteza Pourdanandeh, tel 010- 116 33 85 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Catrin Idre, tel 010 – 116 33 71 eller Bogumila Dragon, tel 010-112 23 42 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Nina Borg, tel 010-112 48 02, Saco-S: Marie Ankarman, tel 010-112 02 89. Seko: Eliza Grundström, tel 010 – 115 34 02.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 11 april 2021. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Försäkringsutredare, försäkringskassa

Lön

Individuell lönesättning.

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat