arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Försäkringskassan söker verksjurister till Rättsavdelningen

  • Yrkesroll

    Verksjurist

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    16 oktober

  • Sök jobbet senast

    1 november

Om jobbet

Anställningen är vid Rättsavdelningen i Stockholm, Sundsvall, Malmö eller Göteborg.

Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Försäkringskassan är en av Sveriges största statliga myndigheter med ca 14 000 anställda.  Rättsavdelningen består av ca 140 medarbetare och ansvarar för den rättsliga styrningen av Försäkringskassans verksamhet. Vi genomför rättsliga kvalitetsuppföljningar och analyserar de olika regelverk som styr myndigheten. Rättsavdelningen för myndighetens talan i olika rättsliga instanser och behandlar remisser från Regeringskansliet, JO, JK och andra myndigheter. Vi har även ansvaret för det strategiska arbetet för en god förvaltningskultur. Rättsavdelningen består av tre verksamhetsområden; verksamhetsområdena Myndighetsjuridik och värdegrundsfrågor, Socialförsäkringsjuridik och Processjuridik.

Vi söker nu en eller flera verksjurister till enheten för Myndighetsjuridik.

Ansvar och arbetsuppgifter

Som verksjurist arbetar du med styrning och stöd inom förvaltningsrätt, offentlighet och sekretess, IT-rätt, affärs- och upphandlingsjuridik samt övrig myndighetsjuridik. Du deltar i arbetet med remissyttranden och med att ta fram föreskrifter inom ansvarsområdena samt skriver och kvalitetssäkrar olika typer av dokument, till exempel myndighetens yttranden till Justitieombudsmannen. I arbetet ingår i stor utsträckning att delta som juridisk expert i olika utvecklingsprojekt och arbetsgrupper. Som verksjurist hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har ett högt säkerhetsmedvetande.

Vi söker dig som:

  • har juristexamen,
  • är notariemeriterad,
  • är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos olika samarbetspartners,
  • har förmåga att arbeta självständigt och ta ansvar för resultat med hög kvalitet,
  • är handlingskraftig,
  • har ett systematiskt och noggrant arbetssätt,
  • kan förstå och analysera komplexa frågor,
  • samarbetar effektivt för att nå gemensamma mål,
  • har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift,
  • har goda kunskaper i förvaltningsrätt, sekretesslagstiftningen samt IT-rätt, främst reglerna om behandling av personuppgifter.

Det är meriterande om du:

  • har domarutbildning,
  • har erfarenhet av arbete i Regeringskansliet,
  • har några års erfarenhet av att arbeta med myndighetsjuridiska frågor,
Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Rekryteringen avser ett antal tjänster, heltid, tillsvidareanställning samt visstidsanställningar, med tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort är Stockholm, Göteborg, Malmö eller Sundsvall. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.

Rekryterande chef (för frågor om tjänsten): Angelica Bagger, 010-111 47 95. HR-specialist (för frågor om rekryteringsprocessen) Stefan Dahlberg, 010-116 45 16. Fackförbundet ST: Behzad Barkhodaee, 010-116 22 96, Saco-S: Erika Nordlander, 010-114 78 75, Seko: Johanna Grundström, 010-115 30 44.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 1 november 2020. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet och ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Verksjurist

Lön

Individuell lönesättning.

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat