arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Försäkringshandläggare inom Underhållsstöd i Jönköping

  • Yrkesroll

    Försäkringshandläggare, försäkringskassa

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    24 mars

  • Sök jobbet senast

    13 april

Om jobbet

Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Ansvar och arbetsuppgifter


Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger individen förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning.

Du har dagligen kontakt med sökande och försäkrade skriftligt och via telefon. En del av ditt arbete innebär att besvara inkommande samtal där du identifierar behov och ger allmän och specifik information. I arbetet ingår även att upplysa och ge support i våra självbetjäningstjänster.

När du arbetar med underhållsstöd möter du situationer där barn bor hos endast en av föräldrarna och den andra föräldern ska betala underhållsbidrag. Du stödjer föräldrarna att sköta underhållet själva, men om inte det fungerar kan barnet ha rätt till underhållsstöd. Du är båda parternas handläggare och du informerar och vägleder dem båda i en livssituation som kan vara svår och komplex. I ditt arbete kommer du i kontakt med andra aktörer i samhället som hanterar frågor om barn, boende samt ekonomiska förhållanden.

Vi söker dig som

  • har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
  • är serviceorienterad
  • har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
  • är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
  • har god kommunikativ förmåga
  • har datorvana

Det är meriterande om du:

  • har arbetat med att fatta beslut som påverkar individer
  • har gedigen erfarenhet av arbete med kundkontakt
  • samarbetar effektivt med andra
  • har kunskaper i konflikthantering och hur man bemöter människor i svåra situationer och i att förklara på ett enkelt och lättförståeligt sätt
  • har god kommunikativ förmåga i engelska
  • har god dokumentationsvana
  • har erfarenhet av att arbeta mål- och resultatorienterat
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt


Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde runt 1 september 2020. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet.

Kontaktpersoner


Chef: Börje Fjällström, 010-117 37 63 och Klas Gustafsson, 010-111 44 72 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Anneli Wetterholt, 010-1186812 (för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Fatime Elezi, 010-117 29 53. Saco-S: Maya Ghalam 010-112 50 67. Seko: Johanna Grundström, 010-115 30 44. 

Ansökan


Välkommen med din ansökan senast den 13 april 2020.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Försäkringshandläggare, försäkringskassa

Lön

Individuell lönesättning.

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat