arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Försäkringshandläggare inom sjukpenninggrundande inkomst, Västerås

  • Ort

    Västerås

  • Yrkesroll

    Försäkringshandläggare, försäkringskassa

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    8 juli

  • Sök jobbet senast

    28 juli

Om jobbet

Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Ansvar och arbetsuppgifter

Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra medborgare så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger våra medborgare förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje medborgare har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du har kontakt med medborgare i telefon och skriftligt. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar ersättningar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning.

Just nu söker vi försäkringshandläggare med inriktning sjukpenninggrundande inkomst. I rollen som försäkringshandläggare kan det bli aktuellt för dig att även arbeta med andra inriktningar.

När du arbetar med sjukpenninggrundande inkomst (SGI) möter du medborgare som har gemensamt att de har en varierande eller oförutsägbar inkomst. Medborgarna befinner sig i olika skeden i livet, alltifrån långtidssjuka till nyblivna föräldrar. SGI avgör ersättningsnivån på dagersättningar, exempelvis sjukpenning och föräldrapenning. Du arbetar utifrån flertalet regelverk och inhämtar information om inkomstförhållanden och beräknar SGI utifrån medborgarens specifika situation, exempelvis är medborgarna egna företagare, studerande eller arbetar i ett annat land.

Du fattar beslut i ärenden från en fortlöpande kundkö, vilket gör att du måste kunna balansera kvalitet med kvantitet. I ditt arbete samarbetar du med bland annat Arbetsförmedlingen, Skatteverket, revisorer och arbetsgivare.

Vi söker dig som:

  • Har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan bedömas likvärdiga
  • Är serviceorienterad
  • Har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
  • Är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
  • Har god kommunikativ förmåga
  • Har god datorvana.

Det är meriterande om du:

  • Har förmåga och/eller erfarenhet av att fattat beslut som påverkar individer, gärna på en myndighet
  • Har erfarenhet av handläggning från en kundintensiv verksamhet där du levererat i högt tempo i kombination med hög kvalitet
  • Är flexibel och kan anpassa ditt arbetssätt utifrån ändrade direktiv/prioriteringar i arbetet
  • Har god förmåga att planera och prioritera i ditt dagliga arbete
  • Har kunskaper och intresse för arbete med ständiga förbättringar
  • Erfarenhet av att arbeta i team.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska tester komma att användas. Intervjuer planeras att genomföras under augusti. För denna tjänst är medianlönen 27 500 kr/månaden, vilket betyder att du genom din ansökan bekräftar att du tagit del av informationen. Vi kommunicerar via mail det är därför viktigt att du som söker löpande läser din e-post. Placeringsort Västerås.

Kontakt

Rekryterande chef (för frågor om tjänsten): Sara Fridlund, tfn: 010-112 47 08. HR-Specialist (för frågor om rekryteringsprocessen): Adelina Popescu, tfn: 010-112 46 73. Mellan vecka 30-32 (p.g.a. semester) går det även bra att kontakta HR-Specialist: Johanna Selin Wingbro, tfn: 010-111 91 25 samt Maria Frisk, maria.frisk@randstad.se. Fackförbund ST: Evelyn Isaksen, evelyn.isaksen@forsakringskassan.se. Saco-S: Rita Koskinen Lundström, tfn: 010-111 43 72 alternativt Daniel Vestman tfn: 010-112 05 34. Seko: Johanna Grundström, tfn: 010-115 30 44.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 28 juli 2019. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet. När du söker tjänsten kommer du även att besvara en del urvalsfrågor.