arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Försäkringshandläggare inom föräldraförsäkringen i Stockholm

  • Yrkesroll

    Försäkringshandläggare, försäkringskassa

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    11 september

  • Sök jobbet senast

    25 september

Om jobbet

Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Ansvar och arbetsuppgifter


Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger individen förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning. Du har dagligen kontakt med sökande och försäkrade skriftligt och via telefon. En del av ditt arbete innebär att besvara inkommande samtal där du identifierar behov och ger allmän och specifik information. I arbetet ingår även att upplysa och ge support i våra självbetjäningstjänster.

När du arbetar med föräldraförsäkringen möter du blivande föräldrar och föräldrar. Du kommer också att hantera situationer där barn eller ordinarie vårdare är sjuka. I vissa fall möter du föräldrar som är i kris på grund av rådande situation. Många ansöker om föräldrapenning och tillfällig föräldrapenning på webben och en stor del av handläggningen är automatiserad. Det innebär att du via systemet får ut det som måste kompletteras eller utredas inför beslut. Förutom dessa förmåner handlägger du även sjukpenninggrundande inkomst, vilket innebär att du kommer att växla mellan olika lagrum och handläggningssituationer. Dina utredningar är beroende av externa aktörer, till exempel arbetsgivare, skolor och Skatteverket. 

Vi söker dig som 
  • har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
  • är serviceorienterad
  • har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
  • är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
  • har god kommunikativ förmåga
  • har datorvana

Det är meriterande om du

  • har arbetat med handläggning och fattat beslut som påverkar individer
  • har tidigare yrkeserfarenheter av kundmöten i en tempofylld arbetsmiljö
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. 

Övrigt 

Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kommer arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. 

Kontaktpersoner 

Chef: Mathias Gustafsson, tel 010-116 30 88 och Åsa Hellman, tel 010-116 26 75 (för frågor om tjänsten). HR-specialist Emil Jarengrim, emil.jarengrim@fk.se (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Madeleine Bornelius, tel 010 116 13 33 Saco-S: Louise Henriksson, tel 010-118 40 55 Seko: Irre del Barba, tel 010- 115 30 87 

Ansökan 

Välkommen med din ansökan senast den 25 september 2019.