arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Försäkringshandläggare inom föräldraförsäkringen i Skellefteå

  • Ort

    Skellefteå

  • Yrkesroll

    Försäkringshandläggare, försäkringskassa

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    28 november

  • Sök jobbet senast

    16 december

Om jobbet

Ansvar och arbetsuppgifter

Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger individen förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning. Du har dagligen kontakt med sökande och försäkrade skriftligt och via telefon. En del av ditt arbete innebär att besvara inkommande samtal där du identifierar behov och ger allmän och specifik information. I arbetet ingår även att guida våra kunder till våra digitala tjänster. 

När du arbetar med föräldraförsäkringen möter du blivande föräldrar och föräldrar. Du kommer också att hantera situationer där barn eller ordinarie vårdare är sjuka. I vissa fall möter du föräldrar som är i kris på grund av traumatiska händelser. Många ansöker om föräldrapenning på webben och en stor del av handläggningen är automatiserad. Det innebär att du via systemet får ut det som måste kompletteras eller utredas inför beslut. Förutom föräldrapenning handlägger du även tillfällig föräldrapenning och sjukpenninggrundande inkomst. Detta innebär att du kommer att växla mellan olika lagrum och handläggningssituationer. Dina utredningar är beroende av externa aktörer, till exempel arbetsgivare, skolor och Skatteverket. 

Vi söker dig som

  • har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan bedömas likvärdiga
  • är serviceorienterad och trivs med möten över telefon
  • är flexibel och har lätt för att hantera förändring
  • har ett intresse för att bemöta människor och ge behovsanpassad service
  • har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
  • är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
  • har en god pedagogisk förmåga att uttrycka sig i tal och skrift
  • har mycket goda kunskaper i svenska och goda kunskaper i engelska
  • har datorvana

Det är meriterande om du:

  • har arbetat med att fatta beslut som påverkar individer
  • är kvalitetsmedveten samt mål- och resultatinriktad
  • har tidigare yrkeserfarenheter av kundmöten i en tempofylld arbetsmiljö
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. 

Övrigt


Ett antal tjänster, tillsvidare och visstidsanställning. Heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning tillämpas för tillsvidaretjänster. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kommer arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. 

Kontaktpersoner


Chef: Helena Bäcklund, 010 – 118 75 57 och Emma Bygdemark 010 – 111 69 35 (för frågor om tjänsten). HR-specialist Emil Jarengrim, 010-116 79 49 (för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Marie Fahlgren, tel 010-118 75 16 Saco-S: Magnus Willing, tel 010-111 29 45 Seko: Irre Del Barba, tel 010- 115 30 87

Ansökan


Välkommen med din ansökan senast den 16 december 2018.