arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Försäkringshandläggare inom bostadsbidrag i Luleå

  • Ort

    Luleå

  • Yrkesroll

    Försäkringshandläggare, försäkringskassa

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    12 februari

  • Sök jobbet senast

    8 mars

Om jobbet

Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Ansvar och arbetsuppgifter


Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger individen förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du utreder, beräknar och fattar beslut om ersättning och handlägger i viss mån återkrav. Du har dagligen kontakt med sökande och försäkrade skriftligt och via telefon. En del av ditt arbete innebär att besvara inkommande samtal där du identifierar behov och ger både allmän och specifik information. I arbetet ingår även att upplysa och ge support i våra självbetjäningstjänster.

När du arbetar med bostadsbidrag möter du individer som behöver hjälp med sin boendekostnad och/eller för att få stöd som barnfamilj. Bostadsbidrag kan beviljas till barnfamiljer och personer mellan 18-28 år. De beslut du fattar är antingen preliminära eller slutgiltiga, vilket betyder att de stäms av i efterhand när Skatteverkets beslut om slutlig skatt är klart för det kalenderår som individen har fått bidrag för. Ibland sker samtal med hjälp av någon annan som företräder ersättningsmottagaren. Dina utredningar är ofta beroende av andra aktörer såsom exempelvis Skatteverket, sociala myndigheter, Migrationsverket, fastighetsbolag och banker.

Vi söker dig som

  • har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
  • är serviceorienterad
  • har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
  • är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
  • har god kommunikativ förmåga
  • har god datorvana

Det är meriterande om du

  • har arbetat med utredningar och att fatta beslut som påverkar individer
  • har kunskaper i hur man bemöter människor i svåra situationer och i att förklara på ett enkelt och lättförståeligt sätt
  • är kvalitetsmedveten samt mål- och resultatinriktad
  • har erfarenhet av att arbeta i en tempofylld arbetsmiljö
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt


Ett antal tjänster, tillsvidare och tidsbegränsade, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kommer arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet.

Kontaktpersoner


Chef: Marina Lugnet, 010-111 29 29, Angelica Bagger Toräng, 010-111 47 95 (för frågor om tjänsten). HR-specialist Linda Johansson, 010-116 28 66 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Nina Isaksson, 010-112 64 10, Saco-S: Magnus Willing, 010-111 29 45, Seko: Irre del Barba, 010-115 30 87.

Ansökan


Välkommen med din ansökan senast den 8 mars 2019.