arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Försäkringshandläggare inom boendetillägg i Kalmar

  • Yrkesroll

    Försäkringshandläggare, försäkringskassa

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    4 oktober

  • Sök jobbet senast

    20 oktober

Om jobbet

Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

 

Ansvar och arbetsuppgifter


Som Försäkringshandläggare inom boendetillägg ansvarar du för att handlägga ansökningar och utbetalningar av boendetillägg. Arbetet sker enligt en given process. Boendetillägg är en tilläggsförmån för de personer som tidigare fått tidsbegränsad sjukersättning i maximal tid eller personer vars aktivitetsersättning upphört när de har fyllt 30 år. Personerna har därefter beviljats sjukpenning, sjukpenning i särskilda fall, rehabiliteringspenning eller rehabiliteringspenning i särskilda fall. Du handlägger och fattar beslut om boendetilläggets storlek samt gör manuella utbetalningar månadsvis. Kontakten med de försäkrade sker både i telefon och i skrift. Här är det viktigt att dina möten präglas av lyhördhet, respekt, vilja att skapa trygghet och att göra det enkelt för den försäkrade.  Du har vid behov kontakt och samarbetar med andra myndigheter. Som försäkringshandläggare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

Som försäkringshandläggare kommer du att ingå i ett team som ansvarar för planering och fördelning av arbetet. Ni arbetar aktivt med att utveckla era kunskaper och dela med er av era erfarenheter. Vi är idag 8 personer i landet som helt eller delvis arbetar med förmånen.

Som nyanställd får du en introduktionsutbildning och stöd av såväl chef, utsedda handledare som olika stödfunktioner.

Vi söker dig som

  • har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
  • är serviceorienterad
  • har ett effektivt, strukturerat och noggrant arbetssätt
  • är stabil och pålitlig

Det är meriterande om du

  • har arbetat med handläggning och fattat beslut som påverkar individer
  • har arbetat med ekonomiska beräkningar
  • har professionell erfarenhet av skriftlig och muntlig kommunikation
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt


Tre tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet.

Kontaktpersoner


Chef: Peter Lillvik Starlead, tfn 010- 111 79 57 (för frågor om tjänsten) HR-specialist: Kajsa Söderlund, tfn 010- 111 65 99 (för frågor om rekryteringsprocessen). Kontaktpersoner i fackliga frågor är för Fackförbundet ST: Anna Lindqvist Henningsson, tfn 010- 118 05 43, Saco-S: Jeton Abazi, tfn 010- 118 32 37, Seko: Eliza Grundström tfn 010-115 34 02.

Ansökan


Välkommen med din ansökan senast den 20 oktober 2019. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.