arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Försäkringshandläggare inom Återkrav i Norrköping

  • Ort

    Norrköping

  • Yrkesroll

    Försäkringshandläggare, försäkringskassa

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    13 maj

  • Sök jobbet senast

    28 maj

Om jobbet

Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Ansvar och arbetsuppgifter


Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du har kontakt i telefon och skriftligt. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk.

När du arbetar med återkrav möter du människor som medvetet eller omedvetet kan ha fått ersättning från Försäkringskassan på felaktiga grunder och därför kan bli återbetalningsskyldiga. Du ansvarar för hela utredningen efter en impuls om felaktig utbetalning. Du utreder orsaken till den felaktiga utbetalningen, vilket kräver en objektiv bedömning av hur felet uppstod. I förekommande fall förmedlar du negativa beslut till personer som befinner sig i en ekonomiskt svår situation. I ditt arbete har du kontakt med bland annat Kronofogdemyndigheten, Pensionsmyndigheten, Skatteverket, Polisen och kommunerna.

Vi söker dig som

  • har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan bedömas likvärdiga
  • är serviceorienterad
  • har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
  • har ett gott omdöme och är lojal mot fattade beslut
  • är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
  • har god kommunikativ förmåga
  • har datorvana
  • är kvalitetsmedveten samt mål- och resultatinriktad
  • har god svenska i tal och skrift

Det är meriterande om du:

  • har arbetat med utredningar och fattat beslut som påverkar individer
  • har arbetat som handläggare inom en myndighet eller har erfarenheter/kvalifikationer som kan bedömas likvärdiga
  • har god förmåga att professionellt möta människor i svåra livssituationer, företrädesvis via telefon
  • har erfarenhet av att arbeta i en resultatstyrd verksamhet
  • har arbetat teambaserat
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt


Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet.

Kontakt


Chef: Patricia Barkö, 010-  111 62 17 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Karin Carlsson, 010- 111 66 43 (för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Maria Cadelin Jonsson, 010-112 28 07, Saco-S: Joakim Larsson, 010-118 87 54  Seko: Irre del Barba, 010-115 30 87.

Ansökan


Välkommen med din ansökan senast den 28 maj 2019