arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Expert på inköp till planeringsenheten för anstalt och häkte

  • Ort

    Norrköping

  • Yrkesroll

    Inköpare

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    5 november

  • Sök jobbet senast

    26 november

Om jobbet

Kriminalvården är en del av rättsväsendet och vi har ansvar för fängelser, frivård, häkten samt inrikes och utrikes transporter. Vi arbetar för att göra samhället säkrare och tryggare. I all verksamhet värnar vi starkt om humaniteten och respekten för den enskildes integritet och rättsäkerhet. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln.

Kriminalvården har cirka 11 000 anställda och har ett budgetanslag på omkring 9 miljarder kronor varje år. Myndigheten befinner sig i förändring för att på ett resurseffektivt sätt säkerställa en ökad kvalitet i myndighetens arbete och en förmåga att möta en långsiktigt ökande klienttillströmning.

Planeringsenheten för anstalt och häkte har i huvudsakligt uppdrag att utveckla och samordna den nationella ledningen, styrningen och uppföljningen av anstalts- och häktesverksamheten. Planeringsenheten söker nu en expert på inköp.

ARBETSUPPGIFTER

Anstalts- och häktesverksamheten bedrivs lokalt vid cirka 45 anstalter och 30 häkten, som varje år gör inköp för cirka 600 miljoner kronor. Som expert vid planeringsenheten ansvarar du för att stärka koordinering och uppföljning av anstalts- och häktesverksamhetens kravställning i inköpsfrågor, samt säkerställa beslutsunderlag av god kvalitet. Tjänsten innebär ett nära samarbete med myndighetens inköpsenhet som har ett myndighetsövergripande ansvar för upphandlingar och avtal.

Du kommer att arbeta med en avdelningsövergripande planering kring inköpsområden baserat på dialog och analys kring verksamhetens behov. Att utveckla strukturer och stöd för inköpsfrågor inom anstalts- och häktesavdelningens områden är en viktig del i arbetet, liksom att kontinuerligt följa upp avdelningens inköp avseende kvalitet och ekonomi.

Du arbetar nära anstalts- och häktesverksamheten för att förstå, samla in och bidra i prioriteringen av verksamhetens behov, och för att finna resurseffektiva lösningar på verksamhetsmässiga utmaningar.

Som medarbetare vid planeringsenheten förväntas du, med koppling till inköpsområdet, också arbeta med att realisera de synergieffekter som finns mellan inköpsverksamheten och anstalts- och häktesverksamheten i stort. I detta ingår att utveckla målsättningar, styrprocesser, resultatanalyser samt former och forum för dialog, uppföljning och samordning.

I arbetet växlar du mellan ett strategiskt och ett operativt arbete, och du bidrar till att identifiera och analysera frågor av strategisk betydelse för en väl fungerande och resurseffektiv verksamhet vid anstalter och häkten.

KVALIFIKATIONER

För att vara framgångsrik i arbetet krävs att du kan identifiera, förstå, analysera och prioritera komplexa frågeställningar och risker samt har förmåga att parallellt hantera olika uppgifter olika sakfrågor i ett helhetsperspektiv. Utifrån det kan du både arbeta i nuet och förhålla dig till tänkbara framtida omständigheter. Du är ansvarstagande, noggrann och driver arbetet framåt genom ett strukturerat arbetssätt.

Då arbetet innebär att du kommer att ha många kontakter, både med andra avdelningar vid huvudkontoret och med myndighetens regionala och lokala nivå, söker vi dig som har god förmåga att samarbeta, entusiasmera samt att skapa och underhålla goda kontakter.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet som för oss innebär att du är nyfiken, prestigelös, lösningsorienterad samt har förmåga att kommunicera på ett tydligt och pedagogiskt sätt. Vidare delar du Kriminalvårdens värderingar genom en human människosyn, respekt för individen och en tro på att människan är utvecklingsbar.

Krav

- Akademisk utbildning med inriktning på offentlig upphandling eller annan utbildning i kombination med erfarenhet som Kriminalvården bedömer relevant.
- Erfarenhet av inköp inom offentlig verksamhet, antingen som egen tjänst eller som projektledare eller chef där det ingått att göra inköp eller upphandlingar.
- Erfarenhet av arbete med uppgifter som krävt planering, samordning, kvalitetssäkring och uppföljning av både verksamhet och ekonomi.
- Kunna arbeta obehindrat med IT-verktyg och program, t.ex. MS Officepaketet.
- Mycket goda kunskaper i svenska i både tal och skrift.

Meriterande

- Erfarenhet av att leda i förändring, samt av att arbeta med kärnverksamhetsfrågor i Kriminalvården.

ÖVRIGT

Registerkontroll kommer att föregå beslut om anställning och provanställning kan komma att tillämpas.

Kriminalvården tillämpar rökfri arbetstid.

Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald.

Ansökan lämnas endast via länk i denna annons eller www.offentligajobb.se. Vi tar inte emot ansökningar i pappersform eller per e-post.
Supporttelefon för sökande: 0771-693 693

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.

Kontaktpersoner

Svante Engelbrektsson

011-496 30 45