arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Eskilstuna tingsrätt söker domstolshandläggare

  • Yrkesroll

    Domstolssekreterare

  • Anställning

    Heltid, 6 månader eller längre

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    4 oktober

  • Sök jobbet senast

    3 november

Om jobbet

Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.

Guide för Sveriges Domstolar (läs mer på http://www.domstol.se/Om-Sveriges-Domstolar/Arbeta-i-Sveriges-Domstolar/ )

 

Om Eskilstuna tingsrätt


Eskilstuna är en växande stad i Mälardalen, omgiven av vackra friluftsområden och vattendrag.

Pendlingsmöjligheterna är mycket goda. Tingsrätten bedriver sin verksamhet i lokaler i centrala Eskilstuna. Det pågår planering för att tingsrätten ska flytta in i nya och moderna lokaler i närheten av tågstationen.

Eskilstuna tingsrätt är en mellanstor allmän domstol som består av drygt 40 medarbetare. Tingsrätten avgör brottmål, tvistemål och familjemål. Utöver det handlägger och avgör tingsrätten bland annat överklagade ärenden från kronofogdemyndigheten, konkurser, adoptionsärenden och förmyndarskapsärenden.

Tingsrätten är organiserad i två målenheter och en administrativ enhet. Varje målenhet består av rådmän, fiskaler, domstolshandläggare och notarier, och leds av en enhetschef.

Arbetsuppgifter


Som domstolshandläggare på Eskilstuna tingsrätt erbjuds du varierande och utvecklande arbetsuppgifter i en samhällsviktig och spännande verksamhet. Tillsammans med domare, notarier och andra domstolshandläggare kommer du handlägga brottmål, tvistemål och andra typer av mål och ärenden. Du kommer ha många kontakter med parter, ombud, myndigheter och allmänhet. Arbetet innebär bl.a. att ta emot och registrera handlingar, sköta skriftväxling, planera brottmålsrättegångar, kalla till förhandlingar, föra anteckningar vid förhandlingar samt expediera domar. Som en del av din utveckling kommer du under din första anställningstid varva dina arbetsuppgifter med teoretisk och praktisk utbildning i olika former.

Anställningen är en tillsvidareanställning med inledande provanställning på 6 månader.

Dina kvalifikationer


Vi söker dig som har en 3-årig teoretisk gymnasieutbildning eller annan motsvarande utbildning. Erfarenhet av offentlig verksamhet och handläggarroll på en domstol är meriterande.

Dina personliga egenskaper


I rekryteringen lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Arbetsuppgifterna som domstolshandläggare kan vara mycket varierande med en snabb hantering. Det innebär att du har en förmåga att arbeta i ett högt tempo och kan växla mellan olika arbetsuppgifter. Som person är du stresstålig, ansvarstagande och noggrann samt anpassar dig lätt till nya förutsättningar. Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Du driver ditt arbete framåt och har stort engagemang i handläggningsarbetet.

I rollen som domstolshandläggare arbetar du både i grupp och självständigt, det är därför viktigt att du har en god samarbetsförmåga men även kan ta ansvar för egna arbetsuppgifter och kan bidra med det som behövs för att nå ett bra resultat. Du har lätt för att skapa goda relationer till övriga kollegor och bidrar med din kompetens till gruppens gemensamma arbete.

Du är en van datoranvändare och har god telefon- och mailvana.

Vidare uttrycker du dig väl i tal och skrift på svenska. Det är för tjänsten en fördel om du pratar och förstår engelska.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.