arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Erfaren strateg för den offentliga affären till Upphandlingsmyndigheten

  • Yrkesroll

    Affärsutvecklare

  • Anställning

    Heltid, 6 månader eller längre

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    4 november

  • Sök jobbet senast

    4 december

Om jobbet

Vi söker nu en driven person med erfarenhet av strategiskt arbete kopplat till offentliga affärer. Tjänsten tillhör vår avdelning för strategisk styrning, men verksamheten hos oss bedrivs i samverkan med hela myndigheten, där du kommer att arbeta tillsammans med kollegor med olika expertkompetenser. Myndigheten samverkar i stor utsträckning med andra myndigheter och organisationer, såväl nationella som internationella, och i din roll kommer du även att representera oss i dessa sammanhang.

Vill du jobba med strategiskt inköp och tror på upphandling som verktyg för att förbättra samhället?
I rollen som strateg ska du vilja bidra till utvecklingen av offentliga affärer men även för hela vårt uppdrag. Som strateg tänker du långsiktigt och har ett helhetsperspektiv där omvärldsbevakning och analys är viktiga verktyg för att lyckas. Du kommer att arbeta proaktivt för att medverka till förändring och utveckling. Både interna och externa kontakter och samarbeten förekommer. Tjänsteresor kan förekomma.

I arbetsuppgifterna ingår att

  • planera, följa upp och koordinera inom området offentliga affärer och bidra med underlag till ledningsprocessen
  • analysera och förstå omvärld och effekter för att kunna göra strategiska vägval
  • driva utvecklingsarbete och kvalitetssäkring utifrån ett helhetsperspektiv
  • bidra till utveckling av myndighetens strategi
  • arbeta för ett effektivt gemensamt arbete mot myndighetens mål i samarbete med övriga avdelningar och enheter
  • tillsammans med övriga utpekade roller, ta emot och bereda nya uppdrag i enlighet med myndighetens processer.

Kvalifikationer för tjänsten är

  • relevant högskoleutbildning inom juridik, ekonomi eller liknande eller motsvarande utbildning som vi bedömer som likvärdig
  • minst tre års erfarenhet av offentlig upphandling och inköp, gärna på ledningsnivå
  • minst tre års erfarenhet från strategiskt arbete eller av arbete i jämförbar roll
  • erfarenhet av utredningsarbete
  • erfarenhet av att leda projekt och ansvara för leveranser kopplat till upphandlingsområdet
  • god kunskap om leverantörsperspektivet
  • god förmåga att se helheter, tänka strategiskt och affärsmässigt 
  • god förmåga att uttrycka sig pedagogiskt i tal och skrift på svenska och engelska.

Meriterande om du har erfarenhet av

  •  arbete med styrning och uppföljning
  • verksamhetsutveckling
  • metodutveckling
  • såväl offentlig verksamhet som av arbete inom näringslivet
  • att arbeta konsultativt.

Om dig

Vi söker dig som är analytisk med en förmåga att navigera i komplexitet, ser helheter och som kan bidra till strategiska vägval och prioriteringar. Du är pedagogisk och kommunikativ och har erfarenhet av att implementera strategier både inom och utanför din organisation. Du har mycket god samarbetsförmåga. Vi tror att du har ett stort samhällsintresse och att du tror på möjligheterna med offentliga affärer.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.

Om Upphandlingsmyndigheten

Upphandlingsmyndigheten jobbar för att de offentliga affärerna ska göra största möjliga nytta för samhället. Vår vision är sunda offentliga affärer för en hållbar framtid. Tillsammans med andra verkar vi för att fler ska använda den offentliga köpkraftens styrka och möjlighet att bidra till samhällets hållbara omställning och en säker försörjning.

Vi är en modern myndighet som samlar en bredd av kompetenser. I dag är vi cirka 80 medarbetare. Hos oss är det viktigt med samverkan och samarbete i genomförandet av vårt uppdrag, både internt och externt. Vi har en flexibel arbetsplats med tillgång till ljusa och nyrenoverade lokaler i Solna, nära allmänna kommunikationer. Läs mer om vårt uppdrag och oss som arbetsgivare på vår webbplats.

Ansökan

Vi söker en medarbetare för ett vikariat på heltid, men deltid kan också vara aktuellt. Vikariat sträcker sig till 31 oktober 2023. Vi sitter i nyrenoverade, aktivitetsbaserade lokaler i Solna, men med en flexibilitet att kombinera det med arbete på annan plats. Vi anser att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald.

Vi arbetar med löpande urval, sista dag att söka tjänsten är dock den 4 december. Bifoga CV och personligt brev där du beskriver varför du söker arbetet. Välkommen med din ansökan!

För mer information, kontakta
Maria Bång, tf avdelningschef Strategiska styrning, 08-586 217 12

Henrik Grönberg, Saco-S, 08-586 217 62

Daniel Mott, ST 08-586 217 70

Arbetslivserfarenheter

Krav
  • Affärsutvecklare

Lön

Individuell lönesättning

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat