arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Erfaren IT-Arkivarie

  • Ort

    Stockholm

  • Yrkesroll

    Arkivarie

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    1 augusti

  • Sök jobbet senast

    16 september

Om jobbet

Socialstyrelsen tar fram och utvecklar kunskap, regler och statistik till hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Vi är cirka 750 medarbetare som arbetar för att alla ska få tillgång till en god vård och omsorg på lika villkor.

Tjänsten som arkivarie är placerad på avdelningen för verksamhetsstöd och enheten registratur. Enheten har det övergripande ansvaret för planering, styrning och hantering av myndighetens handlingar och informationstillgångar. Enheten består av registratorer, arkivarier, förvaltningsledare verksamhet samt informationssäkerhetsansvarig.

I denna roll som arkivarie arbetar du med inriktning mot digital dokument- och informationshantering. Du har god IT-kompetens och förståelse för myndigheters diarieföring- och ärendehantering samt verksamhetsbaserad arkivredovisning. Du har kunskap och erfarenhet rörande regelverk och standarder inom området e-arkivering. I arbetsuppgifterna ingår bland annat att:
  •  Driva utvecklingsprojekt inom området digital informationshantering utifrån arkivfunktionens uppdrag.
  •  Ansvara för frågor som rör digital informationshantering i myndigheten.
  •  Aktivt delta i interna och externa projekt med bäring på arkivfunktionens uppdrag.
  •  Tillsammans med övriga på arkivfunktionen säkerställa det daglig och långsiktiga arbetet inom funktionens ansvarsområde.

Vi söker dig som har

• relevant akademisk examen där arkivvetenskap om 40 p eller 60 hp ingår.
  •  erfarenhet som arkivarie i statlig förvaltning.
Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper och särskilt att du har: ett strukturerat och lösningsfokuserat arbetssätt. Förmåga att förstå olika sammanhang och se till helheten. God samarbetsförmåga, en utpräglad ansvarskänsla och ett prestigelöst förhållningssätt. God kommunikativ förmåga i tal och skrift.

Det är meriterande om du har

• längre erfarenhet som arkivarie i statlig förvaltning.
  •  erfarenhet av konkret arbete med e-arkiv och e-arkivering.
  •  erfarenhet av att utreda frågor rörande bevarande och gallring av elektronisk information.
  •  erfarenhet av projektledning.

Anställningsinformation

Anställningen är en tillsvidareanställning med sex månaders provanställning, heltid. Din tjänstetitel blir arkivarie med placering i Stockholm.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Välkommen med din ansökan senast den 29 augusti 2019. I ditt personliga brev ber vi dig beskriva dina erfarenheter som matchar den bakgrund och kompetens vi efterfrågar. Ange diarienummer 2.6.1- 18115/2019.

Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. Vi erbjuder dessutom bra villkor för bland annat friskvård, flexibel arbetstid, semester och pension.

Om du har frågor om tjänsten, kontakta rekryterande enhetschef Elisabeth Ljungberg. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Sofia Linden Falkenlöv. Fackliga företrädare är Rose-Marie Nylander för SACO, Åsa-Britt Edoff för ST samt Magnus Göransson för Vårdförbundet. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.

God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.