arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Erfaren administratör till Rättsenheten, Byggjuridiska funktionen

  • Yrkesroll

    Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    7 juli

  • Sök jobbet senast

    7 augusti

Om jobbet

Länsstyrelsen är en drivande kraft för det hållbara samhället. Vi arbetar tillsammans med myndigheter, kommuner och andra aktörer med fokus på Västra Götalands län och våra 1,7 miljoner invånare.

Vi har ett meningsfullt och hållbart arbete med trevliga och kompetenta kollegor. Hos oss arbetar vi med att få samhällen, människor, djur, natur och kulturvärden att fungera både idag och i framtiden.

Många pratar om hållbarhet och vi arbetar med det varje dag. Vill du vara med?

Inom Rättsenheten hanterar vi ett 60-tal olika typer av ärenden och ansvarar för myndighetens interna juridiska styrning och rådgivning. I dagsläget är vi drygt 50 medarbetare som bland annat arbetar med att ge råd och stöd såväl internt som externt, tillsyn, tillståndsprövning, överprövning av kommunala beslut och samverkan med andra myndigheter. Vår verksamhet har vi organiserat i fyra funktioner som ansvarar för olika uppdrag samt en juridisk stödfunktion för den interna rättsliga styrningen.

Som medarbetare på Rättsenheten bidrar du till myndighetens övergripande uppdrag – att arbeta för en hållbar samhällsutveckling, samordna aktörer och intressen samt att främja länets utveckling. Du bidrar även till att vår verksamhet, genom goda rutiner och processer, kännetecknas av balans mellan effektivitet, service och kvalitet.

Vi har den statliga värdegrundens principer som utgångspunkt i allt vi gör. Vi ska alltid agera utifrån alla människors lika värde, rättssäkerhet och ge god service till medborgarna. Du som medarbetare är vår främsta styrka och vi tillsammans behöver driva och utveckla vår verksamhet. Det förutsätter tilltro till att du som medarbetare vill och kan ta ett stort ansvar för ditt jobb.

ARBETSUPPGIFTER

På funktionerna byggjuridiska och miljöjuridiska hanterar vi överklagade kommunala beslut enligt plan- och bygglagen respektive miljöbalken. Vi vill nu förstärka våra mottagningsgrupper med en erfaren administratör. Ser du dig som en noggrann och strukturerad person som trivs med att arbeta serviceinriktat och med återkommande administrativa arbetsuppgifter? Då tror vi att du kommer att trivas hos oss.

Under en arbetsdag kommer du bland annat att få:
  • planera och samordna tillsammans med kollegorna i våra mottagningsgrupper
  • sköta administrativa rutiner och uppdatera ärendelistor
  • svara på frågor från allmänheten
  • handlägga utlämnanden
  • hantera skriftväxling i ärenden
  • hantera rättidsprövning och överlämnande av överklaganden till överprövande myndighet
  • hantera bokningar och beställningar
Vi vill ständigt förbättra våra arbetssätt och förutsätter att du vill vara med och bidra i vårt arbete med verksamhetsutveckling.

Placeringsort: Göteborg, Mariestad eller Vänersborg. Dina kollegor kommer att finnas på olika kontor, vilket innebär att du till stor del kommer att träffa dem på distans.

KVALIFIKATIONER

Krav
  • Gymnasieutbildning
  • Minst ett års erfarenhet från administrativt arbete inom offentlig verksamhet

Meriterande

• Erfarenhet av arbetet i dokument- och ärendehanteringssystem
  • Erfarenhet av arbete med registraturfrågor
  • Goda kunskaper i Excel
Vi arbetar teambaserat och lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi tror att du som söker denna tjänst värdesätter struktur och noggrannhet i ditt dagliga arbete. Egenskaper som kommunikativ, positiv och servicemedveten stämmer in på dig som person och du har både god förmåga att samarbeta och att utföra självständigt arbete. Du är en person som ser utvecklingsmöjligheter och kan kommunicera på ett konstruktivt sätt, såväl i tal som i skrift. Du vill bidra till gemenskap och god arbetsmiljö. Vi arbetar i ett högt tempo som kräver att du tar ansvar för både ditt eget och gruppernas arbete och resultat. För att lyckas i din roll behöver du kunna arbeta självständigt utifrån gruppernas gemensamma mål och prioriteringar. Din prestigelöshet och förmåga att snabbt kunna omprioritera bland arbetsuppgifter är också viktiga egenskaper som kan tillskrivas dig.

Vi tror på allas lika möjligheter och ett av våra huvuduppdrag är att verka för mångfald och en personalsammansättning på Länsstyrelsen som speglar länets befolkning. Så, sist men inte minst, hoppas vi därför att du som söker, med din bakgrund och din kompetens, kan bidra till att öka vår mångfald.

Vi fäster stor vikt vid den personliga lämpligheten och ser det som självklart att du bidrar till ett gott arbetsklimat.

ÖVRIGT

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning

Lön

Månadslön Länsstyrelsen tillämpar individuell lönesättning.

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid. Dagtid. Måndag - fredag 40 tim./vecka. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde: Snarast.