arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Enhetschefer till avdelningen för Sjukförsäkringen med placering i Uppsala

  • Yrkesroll

    Enhetschef, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    2 september

  • Sök jobbet senast

    22 september

Om jobbet

Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Arbetsuppgifter och ansvar


Som chef i Försäkringskassan ansvarar du för att din verksamhet är rättssäker och effektiv samt präglas av en god service. Du leder och styr utifrån en människosyn som bygger på tilltro, respekt och omtanke och med en helhetssyn på verksamheten. Genom dialog om verksamhetens syfte, mål och strategier skapar du förutsättningar för att dina medarbetare ska kunna och vilja ta stort ansvar för sitt uppdrag och sin utveckling. I rollen som Enhetschef ingår personalansvar och det yttersta resultat- och uppföljningsansvaret för teamen i enheten.

Ditt engagemang i ledarskapet är stort och den statliga värdegrunden genomsyrar ditt arbete. Genom att balansera kortsiktiga krav på resultat med en långsiktigt hållbar verksamhet erbjuder du dina medarbetare en hälsofrämjande arbetsmiljö. Du har en god förmåga att anpassa ditt ledarskap utifrån vad situationen och uppdraget kräver.

Som Enhetschef ingår du i områdets ledningsgrupp och bidrar där med din kompetens och ditt engagemang. Din enhet består av ca 20 medarbetare som har sin placering i Uppsala. Du är en god kommunikatör på både individ- och gruppnivå och representerar Försäkringskassan i externa samarbeten.

Vi söker dig som

  • har examen från högskola/universitet eller kvalifikationer/erfarenheter som bedöms likvärdiga
  • har god ledarskapsförmåga
  • är initiativtagande, målinriktad och skapar resultat
  • kan skapa förutsättningar för engagemang, lärande och ständiga förbättringar
  • samarbetar effektivt med andra
  • har god självkännedom och stabil som person
  • främjar en stabil och förtroendeskapande arbetsatmosfär
  • främjar nytänkande
  • har god kommunikativ förmåga

Det är meriterande om du har

  • erfarenhet av en liknande chefsroll, gärna på myndighet
  • erfarenhet av ledarskap i liknande verksamhet
  • erfarenhet av coachande ledarskap och att leda i förändring
  • erfarenhet och kunskap inom LEAN
  • erfarenhet och kunskap inom sjukförsäkringen
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt


1-2 tillsvidareanställningar, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Placering är i Uppsala län men resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet.

Kontaktpersoner

 
Chef (för frågor om tjänsten): Carina Hagelin Kjällman, 010-114 30 64, HR-specialist (för frågor om rekryteringsprocessen) Stig Lindblom, 010-116 90 63, ST: Cecilia Rosén, 010-111 30 99, Saco-S: Maja Almgren, 010-114 32 16, Seko: Eliza Grundström, 010-115 34 02.

Ansökan

 
Välkommen med din ansökan senast den 22 september 2019.