arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Enhetschef till Verksamhetsstöd, Utvecklingsstöd i Stockholm

  • Yrkesroll

    Enhetschef, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    23 november

  • Sök jobbet senast

    12 december

Om jobbet

Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

Försäkringskassan driver en omfattande utvecklingsverksamhet inom hela organisationen. Vi söker dig som vill vara med i denna utveckling, har ledningserfarenhet av verksamhetsutveckling med IT-inslag samt gärna har kännedom om verksamhetsarkitektur, processutveckling och informationsmodellering. Du arbetar i nära samarbete med andra avdelningar och staber t ex IT-avdelningen.

Vi söker nu enhetschef till en av våra enheter inom Utvecklingsstöd.

Ansvar och arbetsuppgifter


Som chef i Försäkringskassan arbetar du enligt myndighetens uppdrag från regeringen. Du ansvarar för att din verksamhet är rättssäker och effektiv samt präglas av en god service. Du leder verksamheten utifrån en helhetssyn och med respekt för fattade beslut. I rollen som Enhetschef ingår personalansvar, budgetansvar och det yttersta resultat- och uppföljningsansvaret för enheten utifrån överenskomna mål.

Ditt engagemang i ledarskapet är stort och den statliga värdegrunden genomsyrar ditt arbete. Du har en god förmåga att anpassa ditt ledarskap utifrån vad situationen och uppdraget kräver. 

Som enhetschef ingår du i verksamhetsområdets ledningsgrupp. Enheten består av ett tjugotal medarbetare. Inom verksamhetsområdet arbetar vi huvudsakligen med att ge Försäkringskassans verksamhet stöd med verksamhetsarkitektur, förvaltning och utveckling av Försäkringskassans informationsmodell och processer, tjänstedesign, förändringsledning, samt generellt systemstöd till handläggarna och Försäkringskassans produktionssystem. Medarbetarna finns på olika orter och tjänsterna har sin placering i Stockholm. 

Vi söker dig som

  • Har akademisk examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan bedömas likvärdiga
  • Har god ledarskapsförmåga
  • Har dokumenterade ledarerfarenhet från utvecklings- och förändringsprocesser med IT-inslag
  • Är initiativtagande, målinriktad och skapar resultat
  • Kan skapa förutsättningar för engagemang, lärande och ständiga förbättringar utifrån verksamhetens mål och förväntade resultat
  • Har god självkännedom och är stabil som person
  • Har god organisatorisk förståelse och kan omsätta denna i verksamheten
  • Samarbetar och samverkar effektivt med andra
  • Har mycket god kommunikationsförmåga såväl muntlig som skriftlig

Det är meriterande om du

  • Har erfarenhet som chef inom större organisationer
  • Har erfarenhet om förvaltning och utveckling av IT-stöd
  • Har god kunskap om verksamhetsarkitektur, processutveckling och informationsmodellering
  • Har erfarenhet av att leda självgående team
  • Har erfarenhet av agila arbetssätt
  • Har kunskap om tjänstedesign eller erfarenhet från arbete med kundnöjdhet
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt


En tillsvidareanställning, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort är Stockholm och resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet.

Kontakt


Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta chef Britta Kronekvist, 010-112 09 40. För frågor om rekryteringsprocessen kontakta HR-specialist Stig Lindblom, 010-116 90 63. Fackförbundet ST: Annika Borg, 010-116 34 74, Saco-S: Cecilia Silverson, 010-115 26 18, Seko: Fredrik Bruhn, 010-111 8629.

Ansökan


Välkommen med din ansökan senast den 12 december 2021. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR-Helpdesk 0771-52 44 40.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Enhetschef, offentlig förvaltning

Lön

Individuell lönesättning.

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat