arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Enhetschef till Föräldraförsäkring i Karlshamn

  • Yrkesroll

    Enhetschef, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    11 oktober

  • Sök jobbet senast

    25 oktober

Om jobbet

Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

Ansvar och arbetsuppgifter

Som chef inom Försäkringskassan arbetar du enligt myndighetens uppdrag från regeringen. Du ansvarar för att din verksamhet är rättssäker och effektiv samt präglas av en god service. Du leder verksamheten utifrån en helhetssyn och med respekt för fattade beslut. Genom dialog om verksamhetens syfte, mål och strategier skapar du förutsättningar för att dina medarbetare ska kunna och vilja ta stort ansvar för teamets resultat och för sin egen utveckling. I rollen som Enhetschef ingår personalansvar och det yttersta resultat- och uppföljningsansvaret för teamen i enheten.

Ditt engagemang i ledarskapet är stort och den statliga värdegrunden genomsyrar ditt arbete. Genom att balansera kortsiktiga krav på resultat med en långsiktigt hållbar verksamhet erbjuder du dina medarbetare en hälsofrämjande arbetsmiljö. Du har en god förmåga att anpassa ditt ledarskap utifrån vad situationen och uppdraget kräver.

Som Enhetschef ingår du i områdets ledningsgrupp som består av 22 personer och bidrar där med din kompetens och ditt engagemang. Din enhet består av 20 medarbetare som arbetar med föräldraförsäkring och har sin placering i Kalmar eller Karlshamn. Du är en god kommunikatör på både individ- och gruppnivå och representerar Försäkringskassan i externa samarbeten. Som enhetschef hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

Vi söker dig som:

  • Har akademisk examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som bedöms likvärdiga
  • Har god ledarskapsförmåga
  • Är initiativtagande, målinriktad och skapar resultat
  • Kan skapa förutsättningar för engagemang, lärande och ständiga förbättringar utifrån verksamhetens mål
  • Har god självkännedom och är stabil som person
  • Har god organisatorisk förståelse och kan omsätta denna i verksamheten
  • Samarbetar och samverkar effektivt med andra
  • Har god kommunikativ förmåga
  • Har körkort för personbil

Det är meriterande om du:

  • Har erfarenhet av operativt ledarskap
  • Har erfarenhet av ledarskap i liknande verksamhet
  • Har erfarenhet av coachande ledarskap och att leda i förändring
  • Har erfarenhet av att leda team
  • Har erfarenhet av att leda på distans
  • Har erfarenhet av produktionsstyrning av ärendehandläggning
  • Har erfarenhet av att planera din verksamhet i samarbete med chefskollegor på distans
  • Har god förståelse för Försäkringskassans uppdrag
  • Har erfarenhet av kompetensbaserad rekrytering inom staten
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Antal tjänster, tillsvidare, heltid med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet.

Tjänsternas tillsättning kan påverkas av politiska beslut som fattas gällande införande av familjedagspenning.

Kontaktpersoner

Chef: Camilla Ödin, 010-115 82 51 (för frågor om tjänsten): HR-specialist: Annika Sörensen, 010-111 66 00 (för frågor om rekryteringsprocessen) tel. Fackförbundet ST: Maria Cadelin Jonsson, 010-112 28 07 Saco-S: Louise Henriksson, 010-118 40 55 Seko:

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 25 oktober 2021. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Enhetschef, offentlig förvaltning

Lön

Individuell lönesättning.

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat