arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Enhetschef till enheten för svarstjänst

  • Yrkesroll

    Enhetschef, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    17 november

  • Sök jobbet senast

    8 december

Om jobbet

Vi arbetar för rätten till sunda, säkra och utvecklade arbetsförhållanden. Vi driver på för att det på varje arbetsplats ska finnas ett aktivt arbetsmiljöarbete, där alla vill och kan bidra.

Dnr 2020/065805

Vill du vara med i vårt viktiga arbete för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av sitt arbete? Då kan detta vara något för dig!

Vi söker dig som vill leda och utveckla Arbetsmiljöverkets Svarstjänst. Drivs du av ledarskap, service och förändringsarbete? Då kan vi erbjuda en utvecklande och varierande roll i en positiv arbetsmiljö med engagerade och kompetenta medarbetare.

Ditt nya arbete :

Svarstjänsten ansvarar för att ge vägledning och information om bland annat våra föreskrifter, vi är ofta allmänhetens första kontakt med myndigheten. Enheten ansvarar även för användarsupport för myndighetens e-tjänster och växeln. Du kommer i din roll som chef för enheten utveckla verksamheten och leda det dagliga operativa arbetet för 14 kvalificerade medarbetare som svarar på allt från allmänna till specifika frågor om exempelvis arbetsmiljölagstiftningen och Arbetsmiljöverkets föreskrifter. Även om enheten strävar efter en hög och effektiv leverans prioriterar vi att ge kvalitativa och användbara svar.
Du har verksamhets-, budget-, personal- och arbetsmiljöansvar. Du rapporterar till avdelningschefen för Administration och Analys samt ingår i ledningsgruppen för avdelningen.

Kvalifikationskrav

Du ska ha:
  • Högskoleutbildning minst 120 p enligt det gamla eller minst 180 hp enligt det nya högskolesystemet eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
  • Minst tre års dokumenterad ledarerfarenhet de senaste fem åren
  • Erfarenhet av att ha arbetat serviceinriktat eller med bemötande av allmänheten och andra aktörer
  • God förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift, både på svenska och engelska
Som person är du en trygg ledare som har förmåga att anpassa din ledarstil utifrån olika situationer och medarbetares behov. I din roll som ledare har du en förmåga att både tänka strategiskt och förstå vad den operativa verksamheten behöver. Du är handlingskraftig och har förmågan att delegera. Du skapar förtroende och tillit genom att aktivt stödja, inspirera och skapa förutsättningar för ett positivt arbetsklimat som präglas av samarbetsanda. Vidare är du strukturerad och analytisk och van att hantera stora mängder information. Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet.

Det är meriterande om du har:

• erfarenhet av att ha arbetat med arbetsmiljöfrågor
  • erfarenhet inom digitalisering/digital service
  • ledarerfarenhet från offentlig verksamhet
  • erfarenhet av att driva och implementera förändringsarbete
  • erfarenhet av att ha arbetat med fortlöpande kompetensutveckling

Mer om anställningen

Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid med placering på vårt kontor i Mölndal. Växelfunktionen är placerad i Solna vilket innebär att du även kommer att leda på distans. Vi tillämpar individuell lönesättning och 6 månaders provanställning.
Läs mer om vad vi erbjuder på vår hemsida av.se/arbeta hos oss.

Vi vill vara en arbetsplats med bred mångfald - olika perspektiv gör oss bättre. Tillsammans ska vi lyckas nå våra verksamhetsmål, bidra till en hälsosam arbetsmiljö och verka för en lärande arbetsplats.

Om du har frågor

Frågor om anställningen besvaras av avdelningschef Anna Fogelberg Wik. Facklig företrädare är Marita Jonsson, ST och Stefan Lennartsson, SACO. Samtliga nås via Arbetsmiljöverkets växel 010-730 90 00.

Rekryteringen sköts av Arbetsmiljöverket och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.

Välkommen med din ansökan senast den 8 december 2020. Ansök genom att klicka på länken nedan.

Om avdelningen

Avdelningen för administration och analys ansvarar för fyra av Arbetsmiljöverkets totalt nio verksamhetsområden: styra verksamheten, ge verksamhetsstöd, bedriva analysarbete och att hantera transfereringar. Inom avdelningen finns svarstjänsten, bland annat för allmänna frågor, e-tjänster och växel.

Om myndigheten

Arbetsmiljöverket är en myndighet som har regeringens och riksdagens uppdrag att se till att lagar om arbetsmiljö- och arbetstider följs av företag och organisationer. Alla anställda i Sverige har rätt till en bra arbetsmiljö enligt arbetsmiljölagen. Vårt mål är att minska riskerna för ohälsa och olycksfall i arbetslivet och att förbättra arbetsmiljön ur ett helhetsperspektiv. Vi är idag ca 650 medarbetare fördelade på totalt 11 orter i Sverige.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Enhetschef, offentlig förvaltning

Lön

Individuell

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid Tillsvidare