arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Enhetschef till avdelningen för sjukförsäkring i Arvika

  • Yrkesroll

    Enhetschef, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    12 september

  • Sök jobbet senast

    26 september

Om jobbet

Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Ansvar och arbetsuppgifter

Som chef i Försäkringskassan arbetar du enligt myndighetens uppdrag från regeringen. Du ansvarar för att din verksamhet är rättssäker och effektiv samt präglas av en god service. Du leder verksamheten utifrån en helhetssyn och med respekt för fattade beslut. Genom dialog om verksamhetens syfte, mål och strategier skapar du förutsättningar för att dina medarbetare ska kunna och vilja ta stort ansvar för teamets resultat och för sin egen utveckling. I rollen som Enhetschef ingår personalansvar och det yttersta resultat- och uppföljningsansvaret för teamen i enheten.

Ditt engagemang i ledarskapet är stort och den statliga värdegrunden genomsyrar ditt arbete. Genom att balansera kortsiktiga krav på resultat med en långsiktigt hållbar verksamhet erbjuder du dina medarbetare en hälsofrämjande arbetsmiljö. Du har en god förmåga att anpassa ditt ledarskap utifrån vad situationen och uppdraget kräver.

Som Enhetschef ingår du i områdets ledningsgrupp avdelning Värmland Örebro som består av områdeschef, enhetschefer, samverkansansvarig och lokal försäkringssamordnare. Du bidrar i ledningsgruppen med din kompetens och ditt engagemang. Din enhet består av ca 15 medarbetare som arbetar med sjukpenning och har sin placering i Arvika. Du är en god kommunikatör på både individ- och gruppnivå och representerar Försäkringskassan i externa samarbeten. Som enhetschef hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande. 

Vi söker dig som

  • Har akademisk examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som bedöms likvärdiga
  • Har god ledarskapsförmåga
  • Är initiativtagande, målinriktad och skapar resultat
  • Kan skapa förutsättningar för engagemang, lärande och ständiga förbättringar utifrån verksamhetens mål
  • Har god självkännedom och är stabil som person
  • Har god organisatorisk förståelse och kan omsätta denna i verksamheten
  • Samarbetar och samverkar effektivt med andra
  • Har god kommunikativ förmåga
  • Har körkort för personbil

Det är meriterande om du

  • Har erfarenhet av operativt ledarskap
  • Har erfarenhet av ledarskap i liknande verksamhet
  • Har erfarenhet av coachande ledarskap och att leda i förändring
  • Har erfarenhet av att leda team
  • Har erfarenhet av produktionsstyrning av ärendehandläggning
  • Har god förståelse för Försäkringskassans uppdrag
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

 

Övrigt

1 tjänst, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Placering i Arvika. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kommer arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet.

Kontaktpersoner

Chef: Marie-Helen Lindström 010-112 62 23 eller Mirela Memic Sandström 010-112 68 47 (för frågor om tjänsten): HR-specialist: Jenny Nilsson 010-111 43 60 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Jeanette Magnusson 010-112 60 20. Saco-S: Maria Lindblad 010-112 68 08. SEKO: Johanna Grundström 010-115 30 44

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 26 september 2019