arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Enhetschef till avdelningen för funktionsnedsättning i Göteborg

  • Ort

    Göteborg

  • Yrkesroll

    Sektionschef, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    10 maj

  • Sök jobbet senast

    31 maj

Om jobbet

Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Ansvar och arbetsuppgifter


Som chef i Försäkringskassan arbetar du enligt myndighetens uppdrag från regeringen. Du ansvarar för att din verksamhet är rättssäker och effektiv samt präglas av en god service. Du leder verksamheten utifrån en helhetssyn och med respekt för fattade beslut. Genom dialog om verksamhetens syfte, mål och strategier skapar du förutsättningar för att dina medarbetare ska kunna och vilja ta stort ansvar för teamets resultat och för sin egen utveckling. I rollen som Enhetschef ingår personalansvar och det yttersta resultat- och uppföljningsansvaret för teamen i enheten.

Ditt engagemang i ledarskapet är stort och den statliga värdegrunden genomsyrar ditt arbete. Genom att balansera kortsiktiga krav på resultat med en långsiktigt hållbar verksamhet erbjuder du dina medarbetare en hälsofrämjande arbetsmiljö. Du har en god förmåga att anpassa ditt ledarskap utifrån vad situationen och uppdraget kräver.

Som Enhetschef ingår du i områdets ledningsgrupp och bidrar där med din kompetens och ditt engagemang. Din enhet består av medarbetare som arbetar med sjukersättning och har sin placering i Göteborg. Du är en god kommunikatör på både individ- och gruppnivå och representerar Försäkringskassan i externa samarbeten.

Vi söker dig som

  • Har akademisk examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som bedöms likvärdiga
  • Har god ledarskapsförmåga
  • Är initiativtagande, målinriktad och skapar resultat
  • Kan skapa förutsättningar för engagemang, lärande och ständiga förbättringar utifrån verksamhetens mål
  • Har god självkännedom och är stabil som person
  • Har god organisatorisk förståelse och kan omsätta denna i verksamheten
  • Samarbetar och samverkar effektivt med andra
  • Har god kommunikativ förmåga

Det är meriterande om du

  • Har körkort för personbil
  • Har erfarenhet av operativt ledarskap
  • Har erfarenhet av ledarskap i liknande verksamhet, gärna på myndighet
  • Har erfarenhet av coachande ledarskap och att leda i förändring
  • Har erfarenhet av att leda team
  • Har erfarenhet av att arbeta i samverkan kring rehabilitering
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt


1 tjänst, tillsvidare, heltid med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet.

Kontakt


Chef (för frågor om tjänsten): Andreas Pettersson, 010-119 66 97. HR-specialist (för frågor om rekryteringsprocessen) Rebecca Svanedal, 010-111 37 53. Fackförbundet ST: Marita Lantto, 010-119 52 48, Saco-S: Mattias Lindgren, 010-119 56 41, Seko: fseko@forsakringskassan.se.

Ansökan


Välkommen med din ansökan senast den 31 maj 2019.

 

Försäkringskassan arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering.