arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Ekonomiassistent

  • Ort

    Trollhättan

  • Yrkesroll

    Ekonomiassistent

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    10 maj

  • Sök jobbet senast

    26 maj

Om jobbet

Högskolan Väst är Sveriges ledande högskola inom Arbetsintegrerat lärande (AIL) och har regeringens uppdrag att utveckla AIL. Genom AIL skapas kunskap i samverkan med andra och görs tillgänglig för fler. Högskolan bedriver utbildningar med AIL-inslag på grund- och avancerad nivå samt egen forskarutbildning inom AIL och produktionsteknik. AIL är även ett angeläget forskningsområde tillsammans med produktionsteknik och barn- och ungdomsvetenskap. I den nya satsningen Primus kombineras forskning inom teknik och lärande. Högskolan bedriver också forskning inom ett flertal andra områden.

Högskolan Väst har ett högt söktryck, rekryterar brett och en hög andel av studenterna etablerar sig på arbetsmarknaden. Högskolan finns centralt i Trollhättan och har 15 000 studenter och 625 anställda. Högskolan arbetar aktivt för en inkluderande arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten.

Ekonomiavdelningen är en av åtta avdelningar som hör till den centrala förvaltningen vid Högskolan Väst.

Avdelningen består av 16 medarbetare och har som huvuduppgift att stödja organisationen i ekonomifrågor genom att tillhandahålla ekonomiska beslutsunderlag samt ansvara för den löpande redovisningen. Ekonomiavdelningen är indelad i två arbetsgrupper, där den ena arbetar med stöd i ekonomifrågor till ledningen vid högskolans arbetsenheter och den andra med löpande redovisning och uppföljning.

Vi har som målsättning att arbeta teambaserat för att främja samarbete och minska sårbarheten inom grupperna. Det innebär att medarbetarna kan få varierade arbetsuppgifter beroende på hur arbetsbelastningen ser ut vid olika tidpunkter.

En av våra medarbetare går i pension i höst och vi söker därför en ersättare.

Arbetsuppgifter

Du kommer att ingå i teamet som arbetar med löpande redovisning och uppföljning.

Arbetsuppgifterna inom gruppen består bland annat av:

- Kontroll och kontering av leverantörsfakturor i e-handelssystemet Visma Proceedo
- Hantering av depositioner
- Hantering av studieavgifter för internationella studenter, bl a fakturering
- Kundfakturering i ekonomisystemet Agresso
- In- och utbetalningar
- Anläggningsredovisning
- Kontoavstämningar, moms och skattedeklaration
- Handläggning och bokföring av tidredovisning i de externfinansierade projekten
- Framtagning av underlag och ekonomisk redovisning till externfinansierade projekt

Övriga löpande arbetsuppgifter inom ekonomiområdet.

Kvalifikationer

Du ska ha gymnasieutbildning inom ekonomiområdet och minst tre års erfarenhet av arbete som ekonomiassistent eller motsvarande. Du ska också ha erfarenhet av arbete med reskontra i elektroniska flöden, grundläggande bokföring och kontoavstämningar.

Det är meriterande om du har högskoleutbildning eller annan eftergymnasial utbildning inom ekonomi med inriktning mot redovisning. Vidare är det meriterande om du har erfarenhet av arbete med momsredovisning och kunskap om regelverket kring detta samt erfarenhet av utvecklings- och förbättringsarbete. gärna i förhållande till digitalisering.

Personliga egenskaper

Du är serviceinriktad, ödmjuk, lyhörd och har lätt för att samarbeta samt bidrar till ett positivt arbetsklimat i teamet. Du har ett lösningsorientrat förhållningssätt och tycker om att befinna dig i en föränderlig verksamhet. Arbetet kräver god förmåga att arbeta självständigt, men även att du tilltalas av att arbeta i team. Arbetet kan periodvis vara intensivt och då är det viktigt att kunna göra prioriteringar. Detta gäller både för egen del, men även inom teamet.

Du behöver vara kommunikativ och ha en god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift både på svenska och engelska. Vi förutsätter att du har goda kunskaper i office-paketet, framförallt excel.

Vi kommer att lägga stor vid personlig lämplighet.

Välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner

Catharina Lidén

0520-22 30 21